Framtidsspaning i convenience-branschen
Vi lever i en tid där det är svårt, för att inte säga otroligt svårt, att spana framåt. Krig, ökade priser på drivmedel, el och mat. En långsam temperaturhöjning och räntor som går upp. Hur mycket kommer dessa osäkerhetsfaktorer att påverka kundernas köpbeslut? Det är svårt att förutspå, men är framtiden dyster? Nej, det tycker jag inte. Vår bransch har under de över 100 år som den funnits, visat att man är duktig på att förnya sig, byta sortiment och hitta nya kunder.
Vi kan inte med säkerhet säga hur kundernas konsumtion kommer påverkas, vart branschen är på väg och vem som blir vinnare. För några veckor sedan kunde ni läsa en artikel om att konsumenterna ogärna drar ner på det som vår bransch har att erbjuda, men det är viktigt att ha örat mot marken och följa med utvecklingen för att inte tappa kunderna.
Några övergripande trender i pandemins spår
Vi har kunnat se några övergripande trender under senare tid. Pandemin har inneburit andra köpvanor både geografiskt och typ av butik. Mer hemarbete innebar att kunderna handlade i butiker nära hemmet istället för nära arbetsplatsen, eftersom man inte vistades så mycket där. Den trenden har absolut kommit för att stanna. Många arbetsgivare har öppnat upp för möjligheten att arbeta hemifrån även framåt. Många kunder sökte sig till mindre butiker, vilket gynnat vår bransch. Trafikbutikerna har till exempel inte påverkats så mycket av pandemin, de har tuffat på som vanligt.
Trafikbutikerna klarade sig bra under pandemin. Bild: Circle K
Man har noterat en trend i USA som innebär att kunderna inte bara köper med sig mat till sig själv utan också till hela familjen, sina kompisar eller de man bor med. De köper mer mat helt enkelt. Ännu har vi inte sett denna trenden så tydligt i Sverige, men den kommer säkerligen också hit.
E-handel och hemleveranser
E-handeln har exploderat även i vår bransch. Mat i allmänhet ligger ju sist på skalan över hur mycket vi e-handlar. Längst har böcker och liknande produkter kommit. Hemkörning av inte bara livsmedel utan även enstaka portioner och enstaka varor har ökat kraftigt, speciellt i storstäderna. Foodora och deras konkurrenter utökar sina tjänster och har till och med blivit ett begrepp bland yngre kunder - ”Ska vi Foodora idag?” Det betyder också att dessa nya aktörer bygger upp egna databaser om vilka produkter som kunderna faktiskt oftast kompletteringshandlar.
Ska vi Foodora idag? Bild: Foodora
Fräsch och hälsosam matsom också är bra för miljön
Sedan länge har vi en trend där kunden väljer fräsch och nyttig mat. Mer sallad och mindre kolhydrater, och framför allt med mindre socker. Ekologisk mat har ökat i popularitet sedan länge. Miljön har också under lång tid betytt mycket, vilket hänger nära ihop med ökat fokus på kortare transporter och mer närodlat.
Cigaretter är en produkt som istället långsamt är på väg bort. Trenden är att kunderna köper mindre av tobak som man eldar, och istället mer av tobak som snus, vitt snus och e-cigg. Kunderna blir också mer och mer medvetna om vad dom vill köpa. De har specifika krav på sitt kaffe, sin mat (allergier och överkänslighet) och hur de vill att det ska serveras.
En mer specialiserad bransch öppnar upp för intressanta samarbeten
Sammantaget så går vår bransch mot att bli mer och mer specialiserad. Då gäller det att bestämma sig för vilka kundgrupper man vänder sig till. Det kan bli svårt, och dyrt, att försöka tillhandahålla allt till alla. Det öppnar också upp möjligheter för mer samarbeten. En convenience-butik kan till exempel samarbeta med en restaurang i närheten för att ta fram matportioner. Vi ser också fler ”inhouse”-samarbeten där starka varumärken finns på platser där man inte tidigare funnits. Det är något som drar kunder och ökar valfriheten.
Vi kan också se att vissa trender går emot andra trender, och här är det svårt att förutspå hur kunderna kommer att agera. Nyttig mat är till exempel ofta dyrare än onyttig sådan, och specialiserade krav är även ofta dyrare än att köpa ”det vanliga”.
Vår bransch har över tid visat att man är duktig på att förnya sig, byta sortiment och hitta nya kunder.
Cirka 30 procent av befolkningen besöker en convenience-butik dagligen
Är framtiden dyster? Nej, det tycker jag inte. Vår bransch har under de över 100 år som den funnits, visat att man är duktig på att förnya sig, byta sortiment och hitta nya kunder. I Sverige besöker cirka 30 procent av befolkningen en convenience-butik dagligen, och i USA är den siffran 50 procent. Vi är absolut på väg dit här också.
Dessutom är det ofta så att i en lågkonjunktur drar kunderna ner på kapitalvaror och liknande, men vill unna sig av livets goda. Det vill säga mycket av det som finns lättillgängligt i en convenience-butik.
Några råd för framtiden
Mitt råd är alltså att du ser över ditt koncept. Ha en snygg och fräsch butik och bestäm dig för vilka som är dina kundgrupper. Se till att du klarar e-handel, helst med leverans hem eller till arbetsplatser. Starta rätt samarbeten med de som tillför det som du själv inte kan. Satsa på erbjudanden, och framförallt berätta för kunderna vad just du har att erbjuda. Slutligen, rätt medarbetare är alltid nyckeln till framgång!
Lycka till in i en ovanligt osäker, men spännande, framtid.
Text: Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden