Skip to main content

Ny medlem i CSS Networking Program

dorrhandtag.png

 

Ett gammalt danskt företag med traditionella tobaksvaror i grunden. Ett modernt och uppkäftigt snusbolag under uppbyggnad i Sverige. Där har ni de två sidorna av Ministry Of Snus, nyaste medlemmen i CSS Networking Program.

Vi säger därmed välkommen till ett företag som ärvts genom fyra generationer och vars professionella kunskap och grundläggande värderingar går tillbaka till 1826. Nystartade Ministry Of Snus ägs nämligen av en av världens största tillverkare av piptobak/rulltobak; det danska familjeföretaget Mac Baren Tobacco Company.

Men inte ens det mest traditionsbaserade tobaksbolag kan bortse från att rökarna blir färre och nikotinisterna fler. Så 2018 startade man egen produktion av nikotinportioner som skulle säljas genom det likaledes nystartade dotterbolaget Ministry Of Snus.

- Vi är stolta över att produkterna tillverkas i Danmark och har utgått från att vara en liten,  snabbrörlig och entreprenörsdriven spelare på en tuff marknad, säger Angelica Alm, Country Director Sweden, med bakgrund från Scandinavian Tobacco Group som också inledningsvis distribuerade de nya snusportionerna.

- Efter ett bra samarbete i ett och ett halvt år, kände sig Ministry Of Snus moget att stå på egna ben. Sedan i maj jobbar vi med att bygga upp en egen organisation. Vi ska bli totalt 18 personer och är nästan framme vid målet.

 

angelica_1404_crop.jpeg

Angelica Alm är Country Director Sweden för Ministry Of Snus. Hon tycker det är roligt att vara en uppstickare på den svenska marknaden.

 

Angelica säger att hon älskar sitt jobb och att det är kul att vara en ”underdog” som både kan utmana och reta den etablerade marknaden.

- Vi är verkligen på fältet, ute i butikerna, och frågar vad de vill ha och hur de vill ha det.

De nyanställda personerna kommer till stor del från branschen. Men inte bara från tobak. Några har jobbat med dryck och Angelica ser stora likheter mellan kategorierna. Den 7 oktober gick man live och uppger att Nielsen, räknat från exakt den tiden, visar på en marknadsandel på 0,3 procent. I SMV-data är dock motsvarande siffra 1 procent.

 

produktion.png

Produktionen sker i Danmark och sedan i våras har man en egen sälj- och distributionsorganisation i Sverige.

 

Sedan man lämnade Scandinavian Tobacco Group har man utökat produktportföljen med varumärket Gritt.

- Ska man komma in på marknaden med ny produkt, måste få konsumenterna få prova. Där är convenience-branschen en tillgång eftersom säljare och kund pratar med varandra i sådana butiker, säger Angelica Alm som från sitt tidigare jobb känner till fördelarna med att vara medlem i CSS.

- Det handlar om möjligheten att delta i olika typer av seminarier och utbildningar. Men även om det allmänna nätverkandet som är mycket viktigt för oss som ny och liten aktör på den stora marknaden.

Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Ministry Of Snus