Skip to main content

Så mycket hinner man shoppa på 25 sekunder!

wasakiosken_25_sekunder.jpeg

Lycklig vinnare på Direkten Wasakiosken i Rättvik.

 

Direktens roliga 25-årskampanj som vi berättat om tidigare, fick stort gensvar både hos kunder och media. Att få ”roffa åt sig” varor på 25 sekunder lockade många att delta i tävlingen och butikerna passade också på att ordna egna lokala aktiviteter.

Det var med glimten i ögat som 25-årsjubilerande Direkten i tävlingen ”Vinn fri shopping” tog fasta på siffran 25. Vinsten bestod nämligen av 25 sekunders fri shopping i en Direktenbutik, ett pris som totalt 25 vinnare fick ta del av.

- Vi fick ett stort gensvar på tävlingen som marknadsfördes på sociala medier, gick som bannerannonsering över nyhetssajter i hela landet samt att vi hade en kampanj med Aftonbladet och en helsida där. Själva tävlingen låg på en extern sida där man fick svara på frågor som att skriva ner produkter och tjänster som finns på Direkten samt motivera varför man skulle vinna, säger marknadsansvariga Carina Holmgren som skapat aktiviteten tillsammans med övrig personal.

- Butiksutvecklarna var med ute i butikerna och genomförde det hela.

 

nora_25_sekunder.jpg

Butiksägaren i Nora, Jörgen Ingemarsson, tillsammans med 25-sekunders-vinnaren.

 

Carina kontaktade lokaltidningar på de orter tävlingen skulle genomföras och det var flera som plockade upp nyheten.

- Våra vinnare tyckte det var jättekul att tävla, även om de kanske kände att de 25 sekunderna gick fort. De fick ihop varor för cirka 1000 kronor var i snitt och fick besöka butiken innan för att reka lite och se vilken taktik de skulle köra. Någon valde att gå för Pringles, en annan länsade kylen på Ben & Jerry’s och en tredje tog av sig jackan och knöt jympaskorna ordentligt.

I samband med tävlingen anordnade butikerna egna lokala tävlingar och aktiviteter. Som vinst hade man bland annat ett specialframtaget memoryspel med bilder av godis, dryck, glass med mera.

 

memory_25_ar.jpg

 

- Butikerna som fått en ”fri shoppare” till sig har också tyckt att det varit roligt med uppståndelsen runt omkring dem, säger Cecilia Engdahl på Direkten, som själv var på plats i Västerås när det var dags för tävling.

Att titta på de här små filmklippen som vi lagt i länkarna nedan är så roligt att vi uppmanar er att ta tillfället i akt och få se kunderna agera som att varje sekund i butiken vore livsviktig …

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder och filmklipp från Direkten:

Kiruna

Sickla

Strängnäs

Rättvik Wasakiosken

Reportage Landskrona

 

kiruna_3_vinnare_beskuren.jpg