Skip to main content

Skum tomte som både blivit hare och ko …


stjarna_i_granen.png

 

Under förra säsongen såldes över 2 000 ton Cloetta Juleskum i Sverige, vilket motsvarar cirka 330 miljoner små nissar vilket är mer än 30 per svensk.  Och även om Juleskum bara säljs under en begränsad tid, är det idag den tredje mest sålda godispåsen i Sverige. Dessutom har ju tomten som verkligen kan betraktas som en kassa-ko, under senare år också fått sällskap av en hare.

Cloetta började tillverka skum till jul redan 1934, men det dröjde till 1960-talet innan produkterna började likna de skumtomtar som säljs idag. Många konsumenter har nog ett starkt nostalgiskt och emotionellt band till produkten. Det visar sig tydligt i den försäljningsutveckling som Juleskum har haft sedan 1980-talet. 1985 var årsvolymen 45 ton, tio år senare dubbelt så stor och nu är den alltså uppe i 2000 ton.

Juleskum finns i två storlekar (Original och Julenissen) samt i en chokladdoppad variant. Sedan 2011 kommer det varje år kommer dessutom ett årgångsskum i limited edition, i år Juleskum Cola. Många konsumenter är nog nyfikna och gärna vill prova nya smaker, men Juleskum Original är den överlägset mest populära smaken.

Förutom ”original-tomten” erbjuder Cloetta Juleskum även Juleskum Granar med en kombination av vaniljskum och fruktgelé. Och så har vi ju numera även sommarvarianten Juliskum. Plopp Juleskum inte att förglömma. Men frågan är om vi vill ha fler varianter. Tar det inte lite udden av det man längtar efter till jul?

Juleskum görs i Cloettas fabrik i Ljungsbro i Östergötland, och tillverkningen börjar redan på vårkanten. Viss risk för slut från fabrik föreligger alltid enligt Cloetta som uppmanar alla att ta hem varor i god tid.

 

personal_med_troja.png

Som alltid gäller det att ta vara på alla tillfällen att sälja mer. Juleskums-säsongen är definitivt ett sådant tillfälle.

 

Cloetta tar på olika sätt tillvara på det stora engagemanget bland konsumenterna som finns för den fluffiga godsaken som numera också har en egen officiell fanclub på Facebook, med över 120 000 följare: https://www.facebook.com/juleskum/. Den drevs från början av en privatperson men Cloetta tog över den 2019. Ambitionen från företaget var då att fortsätta involvera fancluben i produkten och varumärket.

- Det är en oerhörd tillgång för oss att kunna få inspel av dem som älskar Cloetta Juleskum mest, sa Mikael Blomqwist, Activation Manager på Cloetta, vid övertagandet.

2020 fick skumtomtarna i Cloetta Juleskum sällskap av en ny skum karaktär – nämligen skumhararna i Cloetta Påskeskum! Hararna i fråga har en smak som har mycket gemensamt med Cloetta Juleskum. Men är det samma smak? Det är det ingen som vet.

- Vi har haft många interna diskussioner om Påskeskum verkligen har samma smak som Juleskum eller inte, men det är det inget som vet. Alla är dock överens om att smaken är så god att det är omöjligt att bara äta en enda, sa produktchefen Emily Möller när den första haren tog språnget ut i handeln.

Namnet ”Cloetta Påskeskum” har för övrigt tidigare använts för en annan produkt i Cloettas sortiment som inte längre saluförs.

Nåväl - oavsett form, färg och smak så är onekligen den här godisprodukten något som handeln gör klokt i att framhålla så mycket som möjligt vid de aktuella tidpunkterna. Inte minst vid jul.

Sammanställt av Gunilla Pihlblad
Bilder från Cloetta nyhetsrum och från Facebook-sidan

 

skal.jpg