McDonald’s expansion i Sverige fortsätter
2022 har varit ett händelserikt år för McDonald’s med öppningar i Bålsta, Umeå, Märsta, Borås, Göteborg och Sundsvall. Årets sjunde nyetablering i Jönköping slog nyligen upp dörrarna tillsammans med landets 30e McCafé. Konceptet McCafé, som erbjuder en meny av bakverk och baristakaffe lanserades under 2021 i Sverige. Alla nyöppnade restauranger förses med både ett McCafé och digitala beställningskiosker som innebär burgare tillagade på beställning och möjlighet till bordsservering. Under 2023 fortsätter expansionen med flera planerade nyöppningar och fler McCaféer runt om i landet.
De nya restaurangerna utrustas med modern teknik som ger gästerna möjlighet att beställa sin mat vid digitala skärmar som sedan skickar ordern direkt till köket. Maten tillagas direkt vid beställningstillfället vilket innebär en ännu godare matupplevelse och minskar dessutom det redan låga matsvinnet till under en procent. Dessutom erbjuder restaurangerna bordsservering som bidrar till en ännu mer exklusiv serviceupplevelse.
- Det känns alltid fantastiskt att få öppna upp en ny restaurang och välkomna fler gäster och medarbetare. Vi är så glada över att kunna bidra till många nya arbetstillfällen och att få chansen att välkomna ungdomar in på arbetsmarknaden där det för många är allra första gången. Med sju nyetableringar i år och ytterligare nyöppningar planerade under 2023 fortsätter vi att göra det goda valet enkelt för våra 400 000 dagliga gäster. Vårt mål är att det nya restaurangerna ska vara moderna, hållbara, tillgängliga och erbjuda service i toppklass, säger Joachim Knudsen, VD McDonald’s i Sverige.
Konceptet McCafé som är en separat del i restaurangen där man kan köpa lyxigt baristakaffe från Löfbergs och välja mellan ett brett utbud av fika och desserter, såsom macarons, har lanserats på varje nyöppnad restaurang. Under året har totalt 24 McCafés öppnat upp dörrarna för fikasugna gäster. Förutom ovannämnda nyöppningar har de öppnats McCafés i Mariestad, Bollnäs, Kalmar, Mora, Nyköping, Uddevalla Torp, Trollhättan, Kristianstad, Västerås, Södertälje med flera.
- Genom konceptet McCafé kan vi erbjuda våra gäster en helt ny nivå på kaffe som är gott och prisvärt. Vi ser fram emot att fler gäster runt om i Sverige nu kan njuta av en ny kaféupplevelse genom våra nya restauranger, säger Staffan Ekstam, Marknadsdirektör, McDonald’s i Sverige.
McDonald’s expansionsresa fortsätter under 2023 med flera planerade öppningar och de kommande åren ska restaurangkedjan växa med 30 – 40 restauranger i Sverige.
Bild: McDonald’s