Skip to main content

Strålande start för 7-Elevens nya butikskoncept

hdubwspjswpifky7gykh_kopia.jpg

 

Ett nytt modernare kunderbjudande för 7-Eleven testas just nu i centrala Stockholm och har fått ett mycket varmt mottagande – något som syns inte minst på en ökad omsättning. Planen är nu att ta konceptet med sortiment och produkterbjudande vidare till andra butiker.

En doft av nybakade frallor och croissanter från en lokal bageriexpert, 60 nya produkter som egna bowls och pizzabitar och modern, miljövänlig inredning med sköna soffor där folk får en välbehövlig paus från stadens brus utanför. Allt det är del i det nya kunderbjudande som nu provas på 7-Eleven på Humlegårdsgatan i Stockholm. 

Samtidigt som mat- och fikasortimentet är helt anpassat efter storstadskundens behov i alla situationer – här finns både frukost, lunch och middag – så fortsätter 7-Eleven att vara den självklara räddaren i nöden med sin convenience runt hörnet.

Och kundernas gensvar är tydligt. Butikens bageriomsättning ökade med hela 40 procent under pilotförsökets tredje vecka jämför med motsvarande vecka 2019, och kaffeförsäljningen steg 37 procent.

- Vi skapar en känsla så att man vill hänga kvar i butiken tack vare den fina atmosfären. Vi vill förstärka vår position som en självklar del av stan med schysst mat on the go. Historiskt har vi justerat efter hand i butikerna, men den här gången gör vi det från början som på ett oskrivet blad, säger Lorance Ljungqvist, kategorichef, Reitan Convenience i Sverige.

Såväl inredning som många av de nya produkterna, till exempel bullar och sallader, kommer direkt från PBX, som är Reitan Convenience living lab med ambitionen att skapa framtidens mest hållbara convenience. Därmed är både sortiment och inredning i butiken på Humlegårdsgatan hållbarare. Målet är att det här nya butikskonceptet, som invigdes den 1 december, efter utvärdering och eventuella förbättringar ska implementeras till fler 7-Elevenbutiker under nästa år.

- Vi har förändrat hela kassalinjen där vi visar upp maten på ett härligare och mer inbjudande sätt än tidigare. Maten är mer närvarande i den här butiken helt enkelt. När du kliver in i butiken ska du bli sugen på att köpa mat hos oss, säger Linn Ahlén, konceptansvarig, Reitan Convenience i Sverige.

Även utifrån märks det nya butikskonceptet tydligt. Fasaden och fönstren har getts ett renare intryck för att skapa en tydligare känsla av 7-Eleven som mötesplats och naturlig del av storstaden.