Skip to main content

Maten lyfts fram ännu mer på nya 7-Eleven

lunch.jpg

 

Med premiär i mitten av december har nu ett nytt 7-Elevenkoncept börjat att rullas ut för test. Målsättningen är att sälja ännu mer mat och fika i en miljö som ger snabb service för on the go,  samtidigt som den lockar till att hänga i serveringen.  

- Detta är första steget mot att bli Sveriges bästa foodvenience-butik och vi satsar mycket på god, hälsosam och hållbar mat samtidigt som vi är räddaren i nöden på dygnets alla timmar, säger konceptchefen Linn Ahlén.

Vi har besökt 7-Eleven på Humlegårdsgatan i Stockholm, den första butiken att testa detta nya. Vår ciceron är Linn Ahlén, konceptchef för 7-Eleven på Reitan Convenience Sverige. Hon berättar att man den 15 december hade en intern premiär för den första butiken med det nya konceptet och att det snart kommer att bli fler.

- Det blir ytterligare två i Stockholm samt en i Göteborg nu till att börja med. Vi vill testa olika lägen och olika storlekar. När vi är nöjda kommer vi att uppdatera så många som möjligt inom de närmaste åren.

 

ext_hela.jpg

Den första butiken med det nya konceptet ligger på Östermalm. De stora skyltfönstren har öppnats upp ordentligt för att locka in kunderna i ”matvärmen”.

 

Det är ett stort arbete som ligger bakom förändringen och det handlar kort sagt om att man vill bli ännu bättre på mat. Tanken är att kunden ska kliva in i butiken och känna att här vill jag köpa något att äta för att det är fräscht och gott.

Ganska basalt kan man tycka, men självklart ligger det grundligt arbete bakom det nya som först och främst består av ett tydligare materbjudande i kassalinjen där den bakre delen också är förändrad. Tobaken har fått flytta lite i sidled. Nu är signalen ”mat” mycket starkare.

Man kan säga att kärnan i nya 7-Eleven är ett helt nytt mat- och fikaerbjudande där man både höjer kvaliteten inom vissa delar, samtidigt som man erbjuder goda, enkla, snabba och prisvärda mat- och fikaprodukter. Och att allt detta är anpassat efter kundernas behov och situationer under dagen.

- Det vi jobbat med är såväl koncept och kommunikation samt själva produkterna. Vi har ramat in olika kategorier och tagit fram nya toppskyltar, säger Linn Ahlén och visar hur man även delat upp i butiken för att göra det lättare för kunderna.

- Själva kioskdelen har blivit tydligare och är avskild från mat- och fikadelen. Här finns till exempel OTC-produkterna, ett helt nytt lösgodisställ och en samlande kompletteringshylla som vi döpt till Skafferiet.

De receptfria läkemedlen står alltså utanför kassan, en bit ifrån till och med. Men man kan inte plocka själv förrän man ringt på en klocka och fått glasväggen öppnad. Fiffigt! Skafferiet är snyggt inlemmat i inredningen och ger en hemtrevlig känsla. Lösgodiset tillsammans med en vägg av dryckeskylar samt hyllor med snacks och annat godis - allt snyggt och tydligt exponerat.

 

skarmavbild_2023-01-10_kl._07.36.20.png

Tydliga avgränsningar av olika kategorier är också en del av det nya 7-Eleven.

 

Men det är så klart mat och fika som drar till sig kunderna när de kommer in genom dörren. Tack vare toppskyltarna ser de tydligt vart de ska ta vägen och olika utbud ger lagom med valmöjligheter. Här finns också en del produkter från PBX, butiken som nu under ett års tid fungerat som ett ”living lab”. I första hand sallader, wraps och den populära grillmackan samt bullar av premiumkaraktär.

Färsk mat som till exempel pizza som toppas i butik, egna mackor, croissantfrallor ska vara enkelt för kunderna att se, lätt att välja och gott. Totalt finns här 60 nya produkter som egna bowls och pizzabitar. Men det ska även finnas förpackad och levererad mat som man har sitt eget varumärke på.

Korven är fortfarande en viktigt del av matutbudet, men den har nu fått flytta in en bit från den centrala disken. Särskilda kylar för frallor finns vid kaffeavdelningen och snyggt förpackat fikabröd hittar man på en strategiskt placerad vagn. Serveringen har utformats så att man ska vilja stanna en stund.

 

frukost.jpg

Mat- och fikasortimentet är helt anpassat efter storstadskundens behov i alla situationer.

 

Köpmannen på 7-Eleven Humlegårdsgatan heter Kalle Lundberg och han har nu haft denna butik i två år. 

- Det är häftigt och spännande och jag förväntar mig större kundströmmar, säger han. Och visst är det snyggt och mysigt här nu!

Linn Ahlén pekar avslutningsvis på de stora skyltfönstren som man öppnat upp.

- Man ska lätt kunna se in här och känna att där vill jag gå in!

Kundernas gensvar är tydligt. Butikens bageriomsättning ökade med hela 40 procent under pilotförsökets tredje vecka jämfört med motsvarande vecka 2019, och kaffeförsäljningen steg med 37 procent.

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från Reitan Convenience Sverige