Ökad efterfrågan på växtbaserad dryck
Oatly inleder flera spännande samarbeten. Foto: Espresso House
Efterfrågan på växtbaserad dryck ökat, då främst på havredryck. Espresso House och Oatly utökar samarbetet och Oatlys havredryck serveras nu på alla Espresso House caféer i Norden och Tyskland. Även Reitan Convenience Sverige och Oatly utökar sitt samarbete. Under året kommer Reitan att erbjuda Oatlys Barista Edition-dryck i kaffemaskiner på både Pressbyrån och 7-Eleven över hela Sverige.
2019 efterfrågade 8 procent av Espresso House gäster växtbaserad produkt i kaffet eller till espressodrycken, 2021 låg siffran på 14 procent och i juni 2022 på 17 procent. Allt fler väljer alltså växtbaserade produkter i sin dryck och av dessa är havredryck det populäraste alternativet till mjölk.
- Vi vill självklart erbjuda våra gäster det bästa och är därför oerhört glada att vi kan fördjupa samarbetet med Oatly och servera deras havredryck på samtliga marknader. Oatly är ett globalt och välkänt varumärke med 25 års expertis inom havredryck, som stärker Espresso House växtbaserade och hållbara utbud till gäst, och ett självklart val för oss, säger Pontus Wretman, Chief Commercial Officer, Espresso House Group.
Reitan Convenience Sverige och Oatly har också valt att utöka sitt samarbete. Under året så kommer Reitan att erbjuda Oatlys Barista Edition-dryck i kaffemaskiner på både Pressbyrån och 7-Eleven över hela Sverige. Företagen kommer även att marknadsföra drycken på skärmar i butik, i appar samt på sociala medier.
7-Eleven och Pressbyrån kommer få kaffemaskiner med Oatly-produkter under året. Foto: Reitan Convenience Sverige