Prisvärd kioskägare går mot kontantströmmen
I slutet av förra året blev Lotta Granberg, innehavare av Stationskiosken i Köping, uppringd av Kontantupproret, en verksamhet som hon inte visste fanns. Hon skulle få ett pris fick hon veta och faktum är att hon trodde det var ett skämt. Men när självaste Björn Eriksson sedan dök upp med diplom och pengar, så blev hon jätteglad även om hon inte tycker att hon gjort något särskilt. - För mig är det så naturligt att hjälpa andra, oavsett vad det gäller, säger hon.
Kontantupproret är ett nätverk av organisationer och föreningar som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel i Sverige. Talesperson och frontfigur är förre rikspolischefen och landshövdingen Björn Eriksson. För att främja användningen av kontanter har Kontantupproret instiftat ett årligt pris till den som gör en viktig insats för kontanterna.
Priset på 10 000 kronor – i kontanter, vad annars – delades den 17 december ut till Stationskiosken i Köping som erbjuder allmänheten att köpa tågbiljetter kontant när SJ slutat. Vi blev så klart nyfikna och åkte dit för att träffa Lotta Granberg, som tillsammans med sin man Per, äger kiosken.
För Lotta Granberg är det en naturlig medmänsklighet att hjälpa dem som av olika skäl inte kan eller vill hantera kontanter. (Personen på bilden har inget direkt med texten att göra).
Det är en trivsam stationshusmiljö som vi träder in i. En väntsal med ingång direkt till kiosken som också är ett litet café. På övervåningen finns ett litet hotell som även det drivs av paret Granberg som äger hela fastigheten. De är för övrigt entreprenörer med många verksamheter och strängar på sina lyror. Men det är en helt annan historia …
- Kiosken blev helt plötsligt utan ägare och vi bestämde oss för att driva den själva. I alla fall tills vidare, säger Lotta och berättar att de öppnade i juni 2020, alltså mitt under pandemin.
- Det har fungerat eftersom vi bara har öppet måndag till fredag och för att jag jobbar här själv. Men vi kommer att sälja eller hyra ut när rätt person visar intresse.
Det är mycket fika, mest för take away. Mackorna gör Lotta själv och hon bakar också det specialfikabröd som är uppskattat, det veganska, gluten- och laktosfria. Mjukglassen, även den med en vegansk variant, är också en storsäljare. För övrigt finns här traditionella kioskvaror samt några lite mer otraditionella. Dels böcker från främst lokala författare. Dels Lottas egen keramik.
Lotta Granberg menar att SJ utestänger resenärer.
Att SJ inte längre har biljettförsäljning på stationer som denna, är ingen nyhet. Men när man även tog bort biljettautomaten blev det ännu större problem.
- Vi skulle gärna sälja biljetter åt SJ om det inte vore så extremt dyrt, säger Lotta och berättar att det skulle kosta 1 800 kronor per kvartal bara för att få sälja.
- Dessutom måste man gå en kurs på flera dagar och sedan ligga ute med pengar eftersom man köper biljetterna som man sedan ska sälja. Så det är är uteslutet för vår del.
Problematiken i väntsalen blev snabbt tydlig. Många olika typer av människor kan inte skaffa sig biljett när de ska åka tåg. Äldre, turister, människor som inte reser så ofta, funktionsnedsatta, utlandsfödda med flera. Ibland flera gånger om dagen, minst flera gånger varje vecka.
- Det är ett jättestort problem och rent bedrövligt att SJ utestänger resenärer på det här viset. Så av ren och skär medmänsklighet hjälper jag till genom boka biljett åt personerna i fråga och ta emot kontanter som betalning. För oss är det en fråga om service att de som vill ska kunna betala med kontanter.
Kontantpriset består förutom diplom av 10 000 kronor - i kontanter så klart.
Du är inte orolig för att det blir en ökad rånrisk? Speciellt som det nu blivit väldigt uppmärksammat att ni tar emot kontanter i den utsträckning ni gör.
- Vi ser till hantera situationen efter konstens alla regler. Det är ju en risk att leva över huvud taget, så varför skulle detta vara speciellt farligt? Nej, att hjälpa människor är mera värt för oss, säger Lotta Granberg.
Enligt Kontantupproret drabbar det alla människor som lever i digitalt utanförskap om kontanterna försvinner. Man menar också att det försvagar vår krisberedskap. Något som blivit en alltmer aktuell fråga i en orolig värld.
- Stationskiosken tar ansvar där SJ sviker. Självklart ska det gå att köpa tågbiljetter med kontanter. Att SJ stänger ute en stor del av allmänheten genom att bara erbjuda digitala betalningar är helt orimligt, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Den första bilden är tagen av Niklas Agaton