Skip to main content

Jimi Metz ny vd för Sibylla-kedjan

jimi_metz.jpg

 

Först raggarburgaren som gjorde succé. Sedan Smash-burgaren med Björn Borg. Nu laddar 90-åringen Sibylla om med ny rekrytering från Waynes Coffee. Den 10 januari tillträdde Jimi Metz som ny vd för Nordic Fast Food.

Närmast kommer han från en roll som Head of Franchise & Development på Wayne’s Coffee. Jimi efterträder Per Stenlund som varit tillförordnad vd för Nordic Fast Food sedan december 2021. När man letade ny vd var erfarenhet av att jobba ihop med franchisetagare ett viktigt kriterium.

- Jimi har många meriter som gör honom väldigt intressant, men framför allt förståelsen för och erfarenheten från franchisesidan. Han är en jordnära person som vill verka ute på fältet, ihop med våra franchisetagare. Det gör att vi tillsammans kommer att knyta samman kedjan ännu mer, och jag är övertygad om att Jimi kommer att lyckas i sin roll, säger Roger Olofsson, styrelseordförande i Nordic Fast Food AB.

Sibylla drivs ju av Nordic Fast Food AB (NFF) som i sin tur ägs gemensamt av de 132 franchisetagarna i kedjan. Även varumärket Grillköket finns i portföljen, och tillsammans hanterar NFF 200 restauranger.

För drygt 90 år sedan serverade Sibylla sin allra första korv och blir därmed Sveriges allraförsta street food-aktör. Under jubileumsåret 2022 lanserades bland annat en helt ny burgare med namnet Smash Star, en succélansering som gjordes tillsammans med Björn Borg och sonen Leo.

- Det var självklart att tacka ja när jag fick erbjudandet. Sibylla är ett av Sveriges finaste varumärken, och numera en av de största franchisekedjorna inom snabbmat. Det känns omtumlande, spännande och stort. Och oerhört roligt förstås, säger Jimi Metz som är kock i grunden.

 

folksjalen.jpeg

Sibylla-varumärket skapades 1932 och under förra året firades detta på flera olika vis. Det är en pigg 90-åring som nu satsar på att bli 100, minst.

 

Kombinationen av just detta och att du senast har jobbat med franchise, verkar oslagbar. Vad är det som lockar mest med att jobba med just Sibylla-kedjan? 

- Min kockbakgrund gör att jag en stor förståelse för produkterna och produktutveckling. Jag har också lång erfarenhet från servicebranschen och känner till hur gästerna beter sig och vad de vill ha. Sibylla är ett varumärke som går rakt in i den svenska folksjälen och jag har som många andra en stark relation till både varumärke och produkt sedan barnsben. Kedjan är en av de största i Sverige, både inom snabbmat och franchise. Det som var avgörande för mitt beslut var dock människorna inom Sibylla som jag har mött. Gänget på NFF är otroligt kunniga och engagerade, det ska bli roligt att få bli en del av teamet.

Och tvärtom - vad ser du som den största utmaningen med den bolags- och franchisekonstruktion som finns inom Sibylla/NFF?

- Då franchisetagarna äger NFF så är alla ägarna aktiva i själva verksamheten. Det är många viljor och drivkrafter som behöver tas hänsyn till och vårdas, både på operationell och strategisk nivå. Franchise är lite speciellt som affärsmodell och hävstångseffekten är stor när man jobbar åt samma håll.

 

disk.jpeg

Franchisetagarna inom Sibylla äger gemensamt driftbolaget Nordic Fast Food.

Vad kommer din första tid på nya jobbet att bestå mest av? Kommer du till exempel att besöka många av medlemmarna/köken?

- Nyckeln till framgång i att driva en kedja är att vara närvarande där gästmötet sker och det är ute hos franchisetagarna. Jag ser verkligen fram emot att få träffa alla franchisetagare ute i köken så fort som möjligt. Utöver det så vill jag snabbt sätta mig in i helhetsaffären och lära känna mina nya medarbetare.

Vi går in i en lågkonjunktur kombinerad med stigande priser. Hur tror du att det kan påverka en fast food-kedja som Sibylla?

- Vi har precis kommit ur en pandemi som påverkat samhället på många nivåer så det här kunde vi vara utan känner jag, milt uttryckt. Vi behöver göra smarta val kring menysammansättning och erbjudande för att möta behov och plånbok framåt helt klart. Alla behöver ju äta så det finns alla möjligheter för Sibylla att öka gästantalet oavsett konjunktur.

Vem är du för övrigt?

- Jag är 42 år och bor tillsammans med min fru och två döttrar i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Mat och dryck är det överlägset största intresset för mig och min familj så där lägger vi mycket energi. Sedan har vi ett fritidshus i Härad utanför Strängnäs, där vi gärna spenderar vår lediga tid.

Favoritmat på Sibylla?

- Där måste jag säga korven. Jag älskar korv i alla former, säger Jimi med ett skratt.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Bilden på Jimi kommer från Sibylla

 

korv_pa_tallrik.jpeg