Convenience Stores Index kvartal 4 - 2022
Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Den senaste rapporten visar att förra året avslutades med ett starkt kvartal. Samtidigt ser vi en tydlig nergång från de extra höga nivåerna tidigare under 2022, då i stort sett hela nedgången under pandemin togs tillbaka. Både ris och ros alltså.
Året 2022 slutade med ett starkt kvartal då försäljningen ökade med 2,6 procent jämfört med samma kvartal året tidigare som i sin tur hade en stark ökning med 10 procent. Trots det så ökade alltså försäljningen.
Utfall Q4 -2022
Samtidigt ser vi en tydlig nergång från de extra höga nivåer tidigare under 2022, då i stort sett hela nedgången under pandemin tagits tillbaka. Både ris och ros alltså. Kvartal 4 2022 är det näst starkaste på 14 år, om vi bortser från det extraordinärt starka kvartal 4 2021.
Utfall Q1-Q4 2022
- Nu återstår att se hur försäljningen startar 2023 med hänsyn till högre räntor, högre råvarupriser och mycket höga elpriser, säger Bengt Hedlund vd Convenience Stores Sweden. Men det får vi vänta på tills mitten av april innan vi vet.
Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.
CSS Index historia.