Skip to main content

Lakritsfabriken vill minska matsvinnet

i8eiquhuehgacbo2eua8_kopia.jpg

 

Lakritsfabriken presenterar en ny produktserie vid namn ”Save The Liquorice” i samarbete med Matsmart Sverige. Som en följd av den rådande ekonomiska situationen, så såldes färre lakrits-adventskalendrar 2022 än föregående år. Lakritsfabriken har nu tagit vara på lakritsen och lanserar fyra olika presentförpackningar.

Lakritsfabriken arbetar ständigt med att undvika onödigt matsvinn och har genom ett tidigare starkt samarbete med Matsmart räddat flera hundra kilo perfekt lakrits som annars skulle slängts på grund av kort hållbarhet, utgången design eller överproduktion.

- När vi märkte att köpmönstret ändrades drastiskt under hösten 2022 började vi spåna på idéer för hur vi kunde rädda den lakrits som producerats till våra adventskalendrar som blev över. Att detta skulle hända var inget vi kunde ana i april 2022 när produktionen sattes i gång inför jul. Genom dialoger med Matsmart kom vi fram till ett sätt att rädda lakritsen, och de var helt med oss! Vi är glada över att ha denna viktiga aktör med oss i kampen att motverka svinn av mat som kan ätas. Vi tror att dessa produkter kommer vara roliga för alla att testa då de även innehåller produkter som vi annars inte har i sortimentet, och dessutom till en mindre peng än vårt övriga sortiment av premiumlakrits. Vi kan inte göra allt, men vi alla kan göra något för en mer hållbar framtid” säger Martin Jörgensen, Grundare & VD Lakritsfabriken i Ramlösa.

För att göra något nytt av något gammalt sattes produkter ihop av innehållet i kalendern som resulterade i fyra nya presentförpackningar. Förpackningarna kommer i olika motiv med varierat innehåll i varje förpackning. Presentförpackningarna innehåller fyra askar av olika sorters lakrits fyllda med 30g.