Hur är läget efter ”värsta månaden”?
Januari är i vanliga fall ingen höjdarmånad i convenience-handeln. Därför kan man undra hur det är där ute i butikerna efter en januari som påverkats av såväl inflation och allmän oro som ökade kostnader för el. Vi kontaktade några handlare i olika delar av branschen och glädjer oss över deras kämparglöd och positiva inställning. ”Det här ska vi ta oss igenom”, verkar de vara överens om.
Vi vet alla hur och vad som påverkar oss sedan en tid tillbaka. Krig på nära håll, inflation och rekordhöga elpriser. Något vi har att förhålla oss till både som privatpersoner och företagare. Vi har länge levt i en tillvaro med högkonjunktur och allmänt flyt. Därför blir skillnaden också dramatisk när priserna går upp och kunderna - och vi själva - oroas av medias ständiga ”eländes-elände-rapportering”.
Vi kontaktade fem handlare som får representera branschens olika grenar: en kioskbutik, ett gatukök, en trafikbutik, en lanthandel och en godiskedja. De har inte oväntat olika problem och glädjeämnen. Men samtidigt mycket gemensamt i form av kreativitet - det gäller att hitta lösningar - och jävlaranamma - jag ska ta mig igenom det här - samt erfarenhet och is i magen - det kan i alla fall inte bli värre nu.
Det gäller kanske att vara ”björnstark” för att ta sig igenom den tuffa tid som nu råder för många handlare. Ida Collin i Norråker (till höger) har goda förutsättningar.
Vi tar det från norr till söder och stannar först hos Ida Collin, Handlar’n Norråker i Jämtland. En klassisk lanthandel med ett starkt engagemang för bygden och med många idéer och satsningar genom åren. Hon konstaterar att de tidigare varit bortskämda med förhållandevis billig mat och normala kostnader och sällan tappat försäljning.
- Det började redan i december och blev värre i januari. Vi ligger tio procent minus mot i fjol. Folk tänker på vad de handlar, väljer billigare livsmedel vilket påverkar oss negativt eftersom vi säljer en hel del delikatesser. När det gäller elkostnaden har det varit tre gånger så dyrt de senaste månaderna. Men då ska vi ta i beaktande att vi här uppe i norr ändå har lite lägre pris och att vi för vårt företag, haft ett ganska bra avtal Om det ska fortsätta så här måste dock företagen i allmänhet få ekonomiskt stöd för just elen.
Carina Eichinger i Öregrund vägrar att ge upp. Trots extremt höga elräkningar och minskande försäljning, ser hon positivt på den närmaste framtiden.
I Öregrund vid norra upplandskusten har vi Carina Eichinger som driver Infartsmacken, en stor och fin anläggning med bensin, butik, café och mycket mat och bak. Dessutom i en helt ny lokal sedan ett år tillbaka. Hon erkänner att det varit många sömnlösa nätter men tror att den värsta tiden, för henne de tre senaste månaderna, har passerat.
- Omsättningen har verkligen minskat och det gäller i första hand drivmedel och tillbehör. Däremot handlar folk som vanligt det de är mer beroende av, till exempel tobak och energidrycker. Vi har höjt priserna lagom mycket och tagit bort personaltimmar. Sålt ut hyllvärmare och all glass. Den här tiden är alltid lågsäsong här och jag får helt enkelt jobba mer själv.
- Men elräkningarna är groteska. 53 000 i november och 60 000 i december. Jag har svårt att jämföra med föregående år eftersom vi flyttat in i nya lokaler. Nu kommer de ju dessbättre att gå ner och bli hanterbara. Stödpengar skulle betyda ett ljus i tunneln och ge mer kraft. Men här ger vi oss inte. Elbolagen ska inte vinna över oss!
Att ha godis som en stor kategori ser Fanny Johansson i Tyresö som en fördel. Hon kommer framledes att ägna sig mycket åt allmän prisspaning.
Vidare ner mot södra delen av Stockholm och MyWay Godissvampen som drivs av Fanny Johansson. En stor butik, både till ytan och omsättningen. Mycket godis och mycket paket. Fanny berättar att de klarat både december och januari bra samt helt återhämtat sig från pandemitiden.
- Det är positivt att vi är så stora på godis. Det har folk alltid pengar till verkar det som. Jag känner så klart en viss oro inför den närmaste framtiden. Men också nyfikenhet. Vad kommer att hända? Hur ska vi bete oss prismässigt? Kan vi själva följa de stora prishöjningar som nu kommer på till exempel lösviktsgodis? Vi måste helt enkelt prova oss fram. När det gäller elen har vi haft jättetur och hann binda innan det bröt loss. Och jag klarar mig helst utan elstöd. Se bara på hur det går för många som nu måste betala tillbaka pengar de fick under coronan.
Inga ledsna miner inom GoBanana som enligt Stefan Ragnarsson till och med ökat sin försäljning de två senaste månaderna. Dock måste man hålla ett öga på lönsamheten då det blir stora prishöjningar från leverantör framöver.
I Borås stannar vi till hos Stefan Ragnarsson som själv driver tre stora godisbutiker och dessutom arbetar centralt inom kedjan GoBanana. Han är glatt överraskad över hur bra det gått totalt sett under de senaste månaderna och berättar att många i kedjan touchade sina bästa resultat under ”årets fattigaste helg”.
- Snittköpen är desamma som vanligt, till och med med en liten ökning. Som vanligt är godis ett tröstverktyg i dåliga tider. Men frågan är hur prisökningarna från grossist i februari kommer att påverka. Vissa lösviktssorter ökar 40 procent.
- Elkostnaderna är så klart höga i våra stora butiker som har många drickakylar och mycket belysning. Men det har inte påverkat så mycket som man kanske kunde tro.
Christian Holmström på 7:ans i Göteborg är glad över att inte ha tappat försäljning under januari som ju alltid är en tuff månad. Han ser också fram emot våren och sommaren med tillförsikt.
Sista stoppet blir i centrala Göteborg, på 7:ans gatukök som drivs av Christian Holmström. Ett riktigt klassiskt matställe med sedvanligt sortiment och stor försäljning av högrevshamburgare och korvar med hög kvalitet. Hos honom är januari alltid en tuff månad försäljningsmässigt, men något tapp har det inte blivit i år. Något han så klart är tacksam för. Däremot tär det på marginalerna eftersom råvarorna blivit dyrare.
- Men jag har ansträngt mig för att jämföra och bytt leverantör på några produkter. Det har hjälpt lite. Dessbättre låste jag mitt elpris och har haft helt okej kostnad på den fronten i december och och januari.
Vissa kategorier inom convenience är mindre priskänsliga än andra. Förutom lösviktsgodis gäller det tobak och energidrycker.
Hur ser de då på den närmaste framtiden? Faktum är att utsikterna från dessa olika verksamheters fronter är tämligen lika när de beskrivs av ägarna. För det första så kommer det att bli bättre - läs: det kan ju inte bli sämre. För det andra så måste vi lära oss att leva med en ny nivå på både priser och kostnader. Det kommer att kräva engagemang och ta kraft. Men det kan ju också bli nya styrkor som kommer fram.
Mycket av det vi säljer i branschen är sådant som folk unnar sig. Det gäller bara att hitta rätt i prisspaningen. Några av dem vi pratat med funderar på hybridlösningar, det vill säga obemannat en del av tiden. Personalkostnaderna är ju trots allt alltid en stor del av utgifterna - oavsett vad som händer runt omkring oss.
Sommaren hägrar. På många vis. Och redan nu börjar ju ljuset återvända. Det påverkar både handlare och kunder positivt. Man an ska inte ge upp utan utmana sin inneboende kreativitet, sätta upp nya mål. Möjligheterna är inte slut och framför allt - vi är inte ensamma!
Det gäller att ta tjuren vid hornen, plocka fram sin inneboende kreativitet och rida ut den eventuella stormen.
Avslutningsvis några konkreta saker som våra intervjupersoner gjort:
* Se över delar av sortimentet. Ska man t ex ha billigare varianter av vissa produkter?
* Titta på möjligheterna att ha delvis obemannat.
* Jämföra priserna hos olika leverantörer.
* Sätt inte i gång diskmaskinen på dyraste tiden.
* Se över lampor och belysning.
*Satsa på sol-el.
* Måste man ha snuset i kyl?
* Spåna med personalen om hur man kan minska elkostnaden.
* Håll koll på priserna hos konkurrenterna.
* Sprid god stämning! Kunderna ska mötas av glada miner när de kommer till er.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
”Snapshot” från personalutrymmet på Infartsmacken i Öregrund.