Skip to main content

PBX lanserar tånghjärtan från havet

zcdwuo9ugsdbtgxauiwx.jpeg

 

Med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience lanserar PBX lagom till Alla hjärtans dag, geléhjärtan gjorda på tång. Tånghjärtana är framtagna av Sveriges Mästerkock-vinnaren Christin Kashou och kommer att säljas i PBX-butiken i Albano i Stockholm den 14 februari.

PBX är ju Reitan Conveniences Living Lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. De aktuella geléhjärtana är gjorda på svensk tång från Kosterhavet och agar agar – en helt och hållet vegansk produkt som testats fram av Sveriges Mästerkock-vinnaren Christin Kashou.

- Det har varit väldigt roligt men också utmanande att labba fram Tånghjärtan från havet. Vår version av det klassiska geléhjärtat både följer strikta hållbarhetskriterier och är samtidigt innovativt och kul. Vattenlevande alger som tång är ju inget som normalt används i godis eller geléhjärtan, men det kanske kan bli det nya på framtidens godishyllor, säger Christin Kashou.

Med PBX vill man testa, utmana och prova sig fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I butiken i Albano finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter kundernas behov och planetens gränser. Både koncept och produkter testas utifrån tuffa hållbarhetskriterier som, om de fungerar bra, tas ut till Pressbyråns och 7-Elevens butiker för att på det sättet kunna driva en hållbar omställning i hela verksamheten.

Flera lärdomar och produkter från PBX har redan idag tagits vidare till de cirka 400 butikerna. På sikt är ambitionen att resultatet av Reitan Convenience Swedens undersökande hållbarhetsarbete ska tas vidare till de övriga sex länder som bolaget är verksamt i.

Foto: Reitan/PBX