Skip to main content

Gör vad ni kan för att sälja mer på Alla hjärtans dag

image0.jpeg

 

Nu är det snart dags igen. Årets hjärtligaste dag den 14 februari är numera en självklar tradition även i Sverige. I genomsnitt lägger konsumenten cirka 500 kronor på dagen och convenience-branschen står säkert för många av sista minuten-köpen på området. Vi hoppas att ni som har möjlighet har laddat upp med lämpliga produkter.

Alla hjärtans dag är enligt Svensk Handels nya siffror viktigast i de yngre åldersgrupperna, och intresset sjunker sedan med stigande ålder. Den del av handeln som märker av högtiden mest är dagligvaruhandeln där 29 procent förväntar sig ökning av försäljningen. 

De som ska fira Alla hjärtans dag planerar att spendera i genomsnitt 499 kronor på firandet. För handelns del motsvarar det en försäljning på cirka 800 miljoner kronor, vilket är en minskning på 100 miljoner kronor jämfört med förra årets prognos.

 

blommor.jpg

 

- Tendensen hos handlarna är att man ser alla högtider som mindre viktiga i år jämfört med tidigare år. Vi kan utgå från att det är den svaga konjunkturen och handelns tuffa läge som gjort att handlarna nu är mer försiktiga i sina bedömningar än tidigare, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Fler män än kvinnor uppmärksammar någon under Alla hjärtans dag, och de spenderar även mer pengar, i genomsnitt 50 kronor mer. Bland männen är det vanligast att uppmärksamma någon genom att köpa en blomma eller en present såsom en parfym eller ett smycke, medan kvinnor oftare köper choklad, Alla hjärtans Dag-kort eller nallar. Kvinnor dukar gärna upp i hemmet, medan männen oftare bjuder någon på restaurangbesök.

Även om Alla hjärtans dag ger vissa branscher en rejäl försäljningsskjuts – inte minst blomsterhandeln – är dagen inte av avgörande betydelse för handeln som helhet. Alla hjärtans dag ändrar inte på det faktum att februari är årets svagaste försäljningsmånad för detaljhandeln.

 

chokladrosor.png

 

Om du inte redan beställt hem till exempel gelé- och chokladhjärtan, chokladrosor eller små nallar, så ta en tur till närmaste snabbgross. Placera sedan varorna på bra impulsplatser och signalera på lämpligt vis med skyltar eller skärmar.

Har du möjlighet tycker jag du ska visa din egen ”hjärtliga sida” och kanske bjuda kunderna på något gott. Att ha en skål med godishjärtan e dyl vid kassan kan skapa många positiva kundreaktioner.

Sammanställt av: Gunilla Pihlblad