Glassnyheterna ger extra klirr i kassan
Medan vintern fortfarande rasar i landet lanserar glassföretagen sina nyheter. De vet nämligen att de här första veckorna kan betyda mycket. Kedjor och enskilda handlare hänger så klart på och den försäljning man missar i starten kan man inte ta igen. Så visa stolt upp dina iskalla nyheter så snart du kan. Här sammanfattar vi vad samtliga större leverantörer har hittat på i år.
Det känns angeläget att lyfta fram den här viktiga försäljningen. Viktigt för att man ska smida medan järnet är varmt. Eller kanske snarare medan glassen är kall - och het. Kort sagt: När det kommer styckesaksnyheter vill folk testa!
Men glass är också en av de få marginalstarka kategorierna så därför jätteviktig. En indragare som man under säsongen om möjligt bör ha på vägen in i butiken.
Innan försäljningen i butikerna startar så har kedjorna centralt gjort sitt jobb. Vilket de sedan fortsätter med under hela säsongen. Även om det kan kännas tidigt att redan runt vecka 7-8 börja marknadsföra glass, så är man medveten vädret kan vända snabbt och så fort vårsolen tittar fram är säsongen i gång.
Oavsett varumärke, oavsett box, oavsett butiksutrymme - se till att lyfta fram glassnyheterna nu när det är hetast. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Innan vi går in på de enskilda glassföretagens nyheter, ska vi se om vi kan hitta några trender eller gemensamma nämnare. Att ”glassar av Magnum-karaktär” fortsätter att vara viktiga råder inget tvivel om. Såväl GB Glace som Triumf Glass och Sia Glass har sina egna varianter och lyckas varje år hitta på nya blandningar och innehåll. I år tycks nötkola ha goda chanser, den smaken har både Triumf och Sia prickat in.
Triumf Glass har den i sin Farbror Arnes-serie vilket säkert innebär att vi kan förvänta oss någon ny rolig reklam för den här serien som ju är sitt eget varumärke. Farbror Arne är ingen mindre än grundaren av Triumf Glass som redan vid 14 års ålder drömde om att bli glassfabrikör. År 1946 förverkligades hans dröm och för några år sedan kom den första glassen i serien, Farbror Arnes Gräddkola, som en hyllning av familjeföretagets legend och familjemedlem Arne Müntzing. Efter den har vi kunnat njuta av Kladdkaka, Saltlakrits, Brynt Smör och nu också då Nötkola. Nöten i fråga är macadamia som tillsammans med vaniljgräddglass, salt kolasås och mjölkchoklad utgör årets nyhet.
Farbror Arnes-serien hos Triumf Glass har blivit en succé och man förväntar sig mycket av årets nyhet.
GB Glace skjuter brett och lanserar tre nya Magnum: Magnum Double Sunlover, en kokosglass blandad med syrlig mango och passionsfruktsås, doppad i två lager och sedan ett lager vit choklad med kokosflingor. Magnum Double Starchaser består av vaniljglass med dubbla glassvirvlar av popcorns- och kolasmak, täckt av ett lager seg kolasås och doppad i mjölkchoklad med bitar av karamelliserade popcorn. Slutligen Magnum Raspberry Swirl som är hallonglass med virvlar av hallonsås och överdragen med Magnums veganska choklad.
Sia Glass Nötkola är en gräddglass med kolasmak och kolasås, doppad i mjölkchoklad med rostade hasselnötter. Utan tillsatt socker men innehåller sötningsmedel. I samma andas glass lanserar man också Chokladkaka bestående av chokladgräddglass, chokladsås, doppad i mjölkchoklad med krispiga kakbitar.
Dolce från Triumf Glass samt Kingis Raspberry Licorice och Twister Monstaah från GB Glace.
Man pratar gärna om smaksensationer och det kan nog ligga något i det när det gäller vissa glassar. Så lanserar till exempel Triumf Glass Dolce, en strut fylld med vaniljglass och kolasås, toppad med knäckbitar. Den ersätter Storstruten som nu försvunnit ur sortimentet.
Personligen tycker jag också att GB Glaces Kingis Raspberry Licorice verkar tilltalande i smakhänseende. Speciellt för oss som gillar hallon-lakrits-blandningen som numera finns i allt möjligt. Nyheten är en hallonglass med lakritsöverdrag och ett stort lakritshjärta i mitten.
En ny Daim-variant hör våren till och i år har det blivit Daim Mint där våfflan är fylld med mintglass med Daim-bitar, doppad i mjölkchoklad. Sista GB-nyheten just nu är Twister Monstaah, en twister med citron, grönt äpple och blåbär. Tillverkad av äkta frukt, naturliga färger och smaker.
Sista Triumf-nyheten just nu är Snickers White, fylld med jordnötter och karamell med överdrag av vit choklad. Och det kommer mera, redan nu hintar man om en extra speciell nyhet som presenteras om några veckor.
Sia Glass har slagit sig samman med Emil i Lönneberga som nu fyller 60 år.
Sia Glass har inlett ett samarbete med The Astrid Lindgren Company och lanserar i samband med det glasstruten Emil i Lönneberga. Glassen presenteras lagom till första Emilbokens 60-årsjubileum och görs av gräddglass med blåbärssylt och blåbärsrippel, gjord av blåbär från den svenska skogen. Glassen kommer inledningsvis att säljas på Astrid Lindgrens Värld i Småland och på Junibacken i Stockholm.
Övriga nyheter från Sia Glass är Ice Dream Salt Karamell, en vegansk glass gjord av svensk havre med slingor av salt kolasås, doppad i choklad med krisp samt Superhjälte som är gräddglass med päron- och vaniljsmak, doppad i mjölkchoklad.
3 vänner lanserar en vegansk vaniljglass som är en mixad bas på cashewnötter och rismjöl vilket ger en touch av nötsmak till vaniljsmaken.
Även om vi inte säljer Hemglass i convenience-branschen så kan det vara bra att veta vad som finns på den kartan. De lanseras lite successivt under hela säsongen: Delicatobollsglass, Bamse, Panduro pysselglassen, Chokladtårta i bägare , Linas Fina, Ananasbåt, Favoritstrut, Dubbelcitron och Dubbelkola. Dessutom har man en variant som heter Glassfabriken + överraskning, en mix av 23 glassar.
Man kan ju inte göra nya glassar utan att ta bort några gamla. De som försvinner från GB Glace är Magnum Remix och Disney Frozen Cone. Från Triumf Glass försvinner Nicks Salty Caramel, Snickers Stick, Storstrut, Geisha strut och Tutti Frutti isglass. Superhjälte med Tuttifrutti-smak, Kladdkaka och Hallon Saltlakritsbåt lämnar Sia Glass.
Alla gillar glass och det finns produkter för alla åldrar och smaker. Men det går inte att komma ifrån att det är något särskilt med glass och barn. (Foto från Pixabay)
Kan man då se någon eller några trender? Begreppet ”njutning” förekommer en hel del i marknadsföringen och det avser då de lite exklusivare glassarna som nästan är mer som desserter är en vanlig glasspinne. Det har också sedan en tid tillbaka producerats många ”godisglassar” som tilltalar framför allt de yngre. En icke-trend kan då sägas vara det rena och det enkla som man nostalgiskt skulle kunna hänföra till Puckstång och dylika glassar.
Men oavsett detta. Ta till dig så mycket nyheter som du bara kan och visa dem tydligt. Jobba gärna med flera märken och boxar om du har möjlighet, det finns många exempel på att det ger ökad försäljning.
Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från glassföretagen