Anrikt hantverksbryggeri tar sikte på convenience
I södra Närke, på gränsen till Östergötland och med Vättern inom räckhåll, ligger Hammars bryggeri. Ett gammalt företag som för några år sedan gick från att vara ett familjeägt hantverksbryggeri till att bli ett … familjeägt hantverksbryggeri. Fast med en helt annan inriktning. Och nu tar man med sina naturliga premiumprodukter även sikte på convenience-handeln.
Bryggeriet grundades 1904 och är ett av Sveriges äldsta. Idag produceras läskedrycker, drinkmixers och mineralvatten på ett småskaligt och hantverksmässigt sätt i de egna lokalerna utanför Askersund. Bolaget omsatte under 2022 cirka 25 miljoner kronor och produkterna finns idag i dagligvaruhandeln samt inom hotell och restaurang. Mottot är ”Old Traditions – Young Attitude”.
Det började faktiskt med svagdricka och expanderade från lokal tillverkning och försäljning till att licenstillverka läsk som Trocadero och Champis. Under åren är det några olika familjer med koppling till trakten som ägt och drivit bryggeriet. 2016 tog familjen Henrysson över för att föra familjetraditionen vidare.
Hantverksmässigt och renodlat är grunden i produktionen där en av familjemedlemmarna, Bibban, ansvarar för sockerkoket.
- Robert Henrysson är, utöver ägare och styrelseordförande i Hammars, en mångsidig entreprenör, främst inom IT- och spelbranschen. Syster Bibban är ansvarig för vår bryggning, kokar vårt socker och den som blandar alla våra ingredienser. Deras morfar bodde länge i Hammar, där han hade en radioaffär, en mack och en kiosk. Så kärleken till Hammar med omnejd finns med sedan barnsben. Dessutom finns bryggeribranschen i släkten. I hjärtat av Bohuslän drev deras farfar Skärhamns Bryggeri och Vattenfabrik under den första halvan av 1900-talet, berättar vd Anders Markstedt och tillägger att syster Sofi också finns med i bilden.
- Hon har 20 års erfarenhet av livsmedelsbranschen och har arbetat med flera stora svenska varumärken.
Ren björksav från ekoodling. Alternativ energidryck?
Övergången från licenstillverkning till hantverksbryggeri med hög kvalitet och naturliga smaker har varit lyckad. Anders Markstedt menar att människor blir mer lokalt orienterade, både av kvalitets- och miljöskäl.
- Dessutom är förpackningarnas design och layout viktiga då de lyfter fram det som finns i produkten. Vi är extra stolta över vår härkokade sockerlag som är unik. Så i till exempel vår Passionsfrukt finns juice från frukten, svenskt socker kokat på plats och vatten från Vättern.
En produkt innehåller dock ett helt annat vatten och heter vad den är, nämligen Björksav. Saven i fråga tappas på en ekoodling i Litauen och smaksätts med citron eller tranbär.
- Det är verkligen en naturlig produkt, som en hälsoshot. Man kan säga att den är vårt alternativ till energidryck. En naturens egen helt enkelt.
20-centilitersflaskorna är omsorgsfullt designade för att lyfta fram innehållet.
Utöver de naturliga läsksorterna är Tonic en stor produkt, den allra största. Den totala volymen på Hammars bryggeri är idag cirka fyra miljoner liter läsk, inklusive tonic. Störst i värde är Tonic original, störst i volym Krusbärsläsk. Man har ett tjugotal anställda med säljare utspridda över södra Sverige, produktion i Hammar och en del administration i Stockholm.
Även om socker är en viktig ingrediens, en smakbärare, så jobbar man också med sockerfria alternativ och man försöker utveckla produkter med samma höga smaknivå vilket Anders Markstedt tillstår är både svårt och subjektivt.
Förvärvet av Umeåföretaget innebär bland annat en satsning på premiumläsken Pop Art Craft Soda. Här ses Anders Markstedt tillsammans med Beer Studios vd Oscar Brändström. (Foto från Hammars Bryggeri)
Hur ser ni på conveniencehandeln?
- Historiskt sett har vi inte haft ett format som är optimalt för den delen av handeln även om vi når den via vissa av våra grossister, till exempel Privab, säger Anders Markstedt och släpper en nyhet.
- Vi kommer dock inom kort att lansera ett mera anpassat format i form av burkar med vår sockerfria läsk. Det tror vi kan vara en ingång till convenience.
Det senaste året har Hammars Bryggeri ökat sin omsättning med cirka 28 procent från föregående år. Man har nyligen köpt umeåbaserade Beer Studio som är ett prisbelönt hantverksbryggeri som tillverkar öl, läsk och tonic. Pop Art Craft Soda är bolagets läsk- och tonicserie med smaker som Ingefära Lime, Blåbär, Lingon, och Hjortrongranat – alla tillverkade med fokus på kvalitet och med en kreativ design.
- Genom det här förvärvet fortsätter vi vårt arbete med drycker inom premiumsegmentet. Beer Studio producerar i vårt tycke några av de bästa dryckerna som vi någonsin smakat i sitt segment. De har ett kompromisslöst angreppssätt och använder bara de bästa råvarorna till att skapa magiska drycker, säger Anders Markstedt.
Text och foto: Gunilla Pihlblad