Skip to main content

Kunderna ”gick bananas” vid nyöppningen i Västerås

skarmavbild_2023-03-01_kl._11.14.04.png

 Nina Özel är chef för nyöppnade Gobanana i Västerås.

 

Ännu en butik i kedjan Gobanana har sett dagens ljus. Den ligger i det expansiva handelsområdet Erikslund i Västerås och drivs av Nina Özel med familj. Nina har tidigare haft en Direktenbutik i city. Öppningen i början av december beskriver hon på ett självklart sätt. - Kunderna gick bananas!

Hur kommer det sig att du sadlade om på detta vis?

- Jag och min man hade drivit Direkten i tio år och jag kände att jag kommit till vägs ände. Vi hade lyckats bra men city kändes lite post-pandemi och vägbyggen och andra faktorer talade emot oss. Just i det läget dök det upp en köpare, så det vara bara att slå till, säger Nina och berättar att hon egentligen funderade på att för ovanlighetens skull ta det lite lugnt...

- Men jag hade sett och imponerats av den stora fina Gobanana-butiken i Bergsvik utanför Karlstad och tänkte att något sådant finns ju faktiskt inte i Västerås. Så när möjligheten med en helt ny lokal i Erikslund dök upp, kunde vi helt enkelt inte motstå den roliga utmaningen.

Hur stor är er butik och hur är sortimentet planerat?

- Den är på 1 300 kvadrat och allt är sprillans nytt. Vi har ett vanligt Gobanana-upplägg med kvalitetsgodis till låga priser och produkter som inte finns på andra ställen. Stor lösviktsavdelning, störtexponeringar i  pallkragar och en avdelning för korgar och presenter. Vi ska också ta in leksaker eftersom jag tror på den kombinationen. Här ska det finnas allt för barnfamiljerna.

 

skallar_mm.jpeg

Den nya butiken är 1 300 kvadratmeter stor och ligger i det expansiva handelsområdet Erikslund i Västerås. 

 

Berätta om öppningen.

- Det var häftigt - och jobbigt. Tre lastbilar med släp kom och tillbringade sex timmar med att lasta ur så att teamet från Gobanana kunde börja plocka upp. Det gick förvånansvärt snabbt och känslan när vi öppnade och folk fullkomligt vällde in, var värd allt slit.

Hur hade ni marknadsfört er?

- Vi annonserade via Aftonbladet samt i lokaltidningarna som också hade redaktionella inslag om oss. Lösvikten var det som sålde mest, vi hade under hela december ett erbjudande med tre hekto gratis godis, vare sig man handlade annat eller inte. Vi har ingen exakt statistik men känslan är att det var ganska få som bara kom in och hämtade sitt gratis godis.

 

losvikt.jpegstycksaker.jpeg

Lösvikten är hjärtat i butiken där priserna till stor del är låga men där kvalitén alltid är hög.

 

Hur känns det idag och vad händer framöver?

- Vi har landat och kan konstatera att det definitivt inte har varit lugna månader under årets början. Försäljningen ökar hela tiden och det allra roligaste är att se hur barnen reagerar när de kommer in här. De gör precis som vi vill, nämligen går bananas. Och rent allmänt uppskattar kunderna att det finns mer eller mindre unika produkter här.

- Det amerikanska sortimentet som är väldigt populärt, ska utökas. Vi säljer stora mängder av sportdryck, chips och inte minst den hajpade gurkan. Men vi ska även utveckla med godis från andra länder. Satsa mer på att bli unika.

Gobanana Västerås har två delägare; Ninas man Musa Özel och Johan Jansson. Själv jobbar hon som butikschef med sina tre barn och två extraarbetare. Butiken är öppen 10-20 måndag till torsdag, 10-21 fredag och lördag samt 11-19 på söndagar. Fredag, lördag och söndag är de absolut största dagarna.

Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Gobanana