Klart inspirerande att besöka branschmässa
Så blev det då dags för Fastfood & Café & Restaurant Expo (FFCR) att den 8 och 9 mars inta Kistamässan i Stockholm. Otur med dagarna var det nog många som tänkte eftersom snöstormen drog in över landet. Men dessbättre verkade det inte hejda inspirations- och nyhetshungriga besökare. Och just där börjar vi vårt mässreportage - med att konstatera att inspirationen kanske är den främsta anledningen att besöka ett event som detta.
Ta vår första bild som ett bra exempel. Nära entrén stod nämligen Findus med sommarinspirerad monter och personal och visade läckra förslag på inbjudande maträtter. Årets Sommarmeny med enkla rätter som passar flera sorters verksamheter bjöd på grönska, hetta, salta stänk och friska fläktar. Till exempel Falafelburgare i toasted brioche med sallad, rödbetshummus och picklad zucchini samt Green Nuggets med sweet chili-marinerad zuccinisallad. Eller varför inte ”4 x sliders” i form av Pulled Green Teriyaki, Het Ärtbiff med kimchimajo, Palsternacks- & grönkålsbiff och Morotsbiff.
Ärtigt värre på mässan, kan man snabbt konstatera.
Där fångade vi också upp något som kom igen på flera ställen på mässan, nämligen den lilla gröna ärtan. En växt som visar sig vara en formbar ingrediens när man vill äta grönt och/eller vegetariskt. Vi såg den även hos Lantmännen som ropade ut att ”ärtan möter världens kök” och bjöd på nio olika recept med nyheterna Crispy fillet och Crispy nuggets. Dessa båda är baserade på ärtprotein från svenskodlad ärta och har en god kycklingliknande smak med krispig yta. Bra proteinkälla, glutenfria, innehåller inte soja och inte heller ägg eller mjölk. En annan nyhet hos Lantmännen var Naanta Pocket. Här kombineras smaken av naanbröd och den praktiska formen från ett pitabröd. Enkelt att hantera, lätt att hålla och äta.
Peas of heaven finns på flera av de stora convenience-kedjorna med sina gröna produkter.
Men vi är inte färdiga med den lilla gröna ännu. För vi stannade också till hos företaget Peas of heaven (extra plus för fyndigt namn, men minus för bristande stavningskunskaper, se skylten). Här säljer man växtbaserade produkter, veganska och allergenfria samt även fria från gluten, laktos och soja. Man har ett brett sortiment för gatukök/kiosk och finns idag representerade hos 7-Eleven, Pressbyrån, Preem, Circle K och OKQ8.
Anders Lind från McCain med färgstark nyhet.
Mera vegetariskt - och dessutom färgstarkt - hittade vi hos McCain som bjöd på sina nya Veggie fries. En variant av pommes frites där man kombinerar en trio av morötter, rödbetor och palsternacka. Snyggt, gott och säljande, tycker undertecknad.
Pajer värda att testa kanske?
Grab a pie, uppmanade NZ Pies där vi stannade till och fick veta att pajbagaren Tom, född och uppvuxen i pajlandet Nya Zeeland, kom till Sverige 2011 och längtade efter sitt hemlands överbakade pajer. Han startade då NZ Pies som har en egen produktionsanläggning i Katrineholm. Drivkraften uppges vara att baka Sveriges godaste pajer och göra den svenska pajkulturen mycket roligare, godare och mer levande. Fan vet om de inte lyckats med sina olika storlekar och goda ingredienser!
Roboten serverade inte fikarullarna, det gjorde livs levande människor från Polarbröd.
Uppkomna via rulltrappan till mässans ”foajé” möttes man av glada medarbetare på Polarbröd som delade ut företagets nyhet Fikarullen. Det är ju en relativt ny satsning från detta företag som tidigare jobbat med bröd för smörgåsar och sina berömda polarklämmor. Här vill man alltså ta plats på fikabrödsmarknaden med hjälp av sitt mjuka tunnbörd som bas och fyllningar som folk känner igen; morotskaka och chokladboll. Ett alternativ till kanelbullen, menar man och framhåller såväl hantering och hållbarhet som förhållandevis låg sockerhalt.
Runt omkring såväl Polarbröds utskänkning som några andra utställare, cirkulerade en ”serveringsrobot” som välförtjänt drog till sig en hel del uppmärksamhet.
Erik Hayling höjer Triumf Glass-nyheterna till skyarna, GB Glace-montern visar mångfald och styrka och Sia Glass satsar på att göra livet lite godare.
Det var även en ”glassig” mässa eftersom våra tre stora glassföretag - GB Glace, Triumf Glass och Sia Glass fanns på plats och visade sina nyheter både på styckesaks- och skopglassidan. Triumf Glass hade lagt extra krut på det goda faktum att den storsäljande Farbror Arnes-serien numera också finns som skopglass.
Två lite mera ”udda” utställare som dock var intressanta för convenience-besökarna, var finska Lakritsi med prisvinnande produktion sedan 1906 och Tasty, importör och detaljist med många heta produkter - inte minst de storsäljande gurkorna.
FFCR tog emot 5 460 besökare under mässans två dagar. Ganska jämnt fördelat. Restaurangsidan dominerade stort sett till antalet utställare och montrar. Så även scenprogrammet som ambitiöst modererades av Lennart Wallander från Food & Friends. Här handlade det bland annat om insektsdelikatesser, sjöpungsläckerheter, chiliprovning, tångrevolutionen och 3D-printat kött. Jobbar man inte med just dessa saker, så är det ändå allmänt intressant och kunskapsberikande. Kan sammanfattas så här: Insekter är framtidens proteinkälla. Chili smakar bäst till allt. Sjöpung finns i fler rätter än vi kunnat ana. 3D-printad mat kommer vi att få se mer av framöver.
Skandinaviens största pizzatävling, Pizza Champion Cup, gick av stapeln under den första mässdagen. Då kunde man se några av Sveriges bästa pizzabagare tävla i fyra olika kategorier.
Pizza i all ära. Men inget går upp mot en riktigt god korv. Det tycker i alla fall Thomas Gullholm på Lindvalls. Och artikelförfattaren!
Text och foto: Gunilla Pihlblad