Lärorikt om en tobaksindustri i förändring
Det var stor uppslutning på årets andra inspirationsträff den 23:e mars. På Urban Delis takterrass berättade tre inbjudna talare om en tobaksindustri i förändring. Och de fick ta emot många frågor från deltagarna som ville veta mer om en bransch som blir alltmer högteknologisk.
Tobaksbranschen har, enkelt uttryckt, i över 100 år bestått i att tillverka enkla tobaksprodukter på mer eller mindre samma sätt. Nu är den istället på väg att bli en högteknologisk bransch med ingenjörer och tekniker bland de anställda. En intressant utveckling som många vill veta mer om. CSS Networking Program bestämde sig därför att ägna en av sina inspirationsträffar åt ämnet, och bjöd in några intressanta personer från tre olika företag. Uppslutningen var stor och frågorna många från deltagarna.
Claude Guiron, Philip Morris och Ramin Warda, Vont.
Först ut var Claude Guiron från Philip Morris. Han berättade om företagets ambition, som presenterades redan 2016. Den innebär i korthet att man vill ersätta cigaretter med rökfria alternativ, och man arbetar för att få alla vuxna rökare gå över till att använda rökfria produkter. Målet är att mer än halva deras omsättning 2025 ska komma från just rökfria produkter.
Under många år har man forskat fram en produkt som man idag kallar IQOS. Lite förenklat kan man säga att istället för att tända eld på tobaken som man gör med cigaretter, så hettar man stället upp tobaken till en temperatur som ligger under ca 320 grader Celsius. Som jämförelse så når en cigarett som brinner över 800 grader. När cigaretten brinner så bildas det över 6 000 skadliga ämnen, varav cirka 100 är skadliga för människan.
Produktportfölj. Bild: Philip Morris
Genom att ”bara” hetta upp tobaken bildas det bara en bråkdel så många skadliga ämnen. Användaren får nytta av nikotinet (precis som i snus) men andas ut ånga istället för rök. Dessutom blir det ingen passiv rökning med denna typ av ”heaters”. Philip Morris menar att deras IQOS ger rökaren nästan samma totalupplevelse som tidigare, fast utan att röka.
Philip Morris mål är att mer än halva deras omsättning 2025 ska komma från just rökfria produkter. Bild: Philip Morris
Nästa presentatör var Ramin Warda från Vont, som är den enda svenska producenten av e-cigaretter. Ramin pekar också på att användaren som ”vapar” bara får i sig en bråkdel av de skadliga ämnen som man får i sig när man röker, kanske är minskningen så stor som 95 procent! Han berättade också att Storbritannien satt som mål att sluta sälja vanliga cigaretter från och med 2030.
Deltagarna ställde många frågor om återvinning av både IQOS och Vont eftersom det finns metall, tobak och andra ämnen som måste återvinnas. Presentatörerna lyckades svara bra på alla frågor och tycks ha tänkt igenom hållbarhetsfrågorna i grunden. E-cigaretter verkar vara en djungel med många märken och deltagarna (som representerade branschens olika kedjor) efterfrågade någon form av sammanställning löpande över seriösa leverantörer
Vonts produkter. Bild: Vont
Sist ut var Patrik Strömmer från Svenska Snustillverkarföreningen. Han visade bilder på hur rökandet minskat till fördel för snuset från början av 1970-talet fram till 2019. I Sverige har rökandet minskat till en nivå idag som ligger strax över 5 procent av befolkningen. I många länder definierar man en så låg andel rökare som att landet är rökfritt.
- Vi ser nu en dramatisk och bestående förändring av den stora varugruppen tobak och tobaksrelaterade produkter, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i en kommentar till seminariet.
- Det är mycket viktigt att såväl kedjor som butiksägare i vår bransch snabbt sätter sig in i dessa nya produkter. Hur dom fungerar, vilka fördelarna är och vad man får och inte får säga till sina kunder. Detta kommer att snabbt bli en av de större kategorierna i vår bransch, avslutar han.
Text: Ann Hedlund
Foto: Susanne Ankarkrans
Patrik Strömmer från Svenska Snustillverkarföreningen
Rökandet minskat till fördel för snuset under en längre period. Bild Svenska Snustillverkarföreningen