Skip to main content

Vilka blir de värdiga vinnarna i år?

bild_cra_samlat.jpg

 

Convenience Retail Awards är utmärkelsen till den eller de inom vår bransch som gjort det där lilla extra för att lyfta sin egen verksamhet. Lyftet i fråga ska också vara av allmänt branschintresse. Det är ju genom att dela med oss och samarbeta som vi fortsätter att utveckla convenience-branschen. Nytt för i år är att vi infört en ny kategori och att man kan anmäla sig eller sin kandidat direkt på webben.

Kriterier?
Egentligen inga specifika, utan precis det som nämndes ovan. Vi brukar säga att det är för ”bästa förändringsarbete”. En förändring som gett positivt resultat i en verksamhet; ombyggnad, sortimentsförändring, nya varor eller tjänster, lyckade kampanjer eller andra aktiviteter. 

Vem/vilka?
Sedan tidigare alla enskilda handlare inom convenience, fast food och café. Kedjeanslutna eller helt ”fria”. Från och med i år även kedjor i branschen som utmärkt sig på lämpliga sätt.

Vad är det som ska framhållas?
För den enskilde handlaren hur rörelsen har utvecklats under de senaste åren. Omsättning, sortiment, marknadsföring eller annat som påverkat. Eventuella  förändringar som vidtagits. Med ledning av detta gör man en sammanfattande motivering till varför innehavaren ska få utmärkelsen.

När det gäller kedjan tittar vi på hur den har utvecklats under de senaste åren. Inriktning, omsättning, sortiment, marknadsföring eller annat som påverkat. Förändringar som vidtagits, osv. Även här vill vi ha en sammanfattande motivering.

 

3-bild.jpg

Det var mellan dessa tre handlare/butiker som det stod förra året. Anna Rosenqvist Pressbyrån Örebro Central, Stefan Ragnarsson Gobanana och Ann-Helen och Robert Renblom Direkten Kiruna. Vinnare blev till slut paret från Kiruna.

 

Anmälan?
Du kan anmäla dig själv eller en kollega. Kedjor centralt kan anmäla medlemmar och leverantörer kan anmäla sina kunder. Till varje anmälan måste det bifogas en enklare motivering och vi vill ha detta senast 30 april. Inget hindrar att man anmäler samma kandidater som förra året.
Nytt för i år är alltså att man gör sin anmälan direkt via ett formulär på webben (se nedan). 

Vad ”vinner” man?
Självklart är det äran, något som man kan använda på många olika vis i sin egen marknadsföring. Dessutom får man utan kostnad följa med på kommande års studieresa utomlands. I år går den till Dublin, sist var det till Zürich. 2024 är det troligt att Barcelona blir målet.

 

sofie_fredrik_tumme_upp.jpeg

Redan förra året fick en kedja ett ”extrapris”, nämligen PLOQ från St1. Nu får vi se vem som får ta emot priset i den nya kategorin i år.

 

När vet man?
Under maj och juni går vi igenom anmälningarna, kontaktar alla och besöker en del på plats. Dessa besök resulterar också i artiklar i vår tidning - oavsett man går vidare eller inte. I början av augusti tillkännages vilka tre som gått till ”final” och dessa inbjuds också till Convenience Stores Sweden Forum den 24 augusti.

Så välkommen med anmälningar genom att höra av er till mig som har det roliga uppdraget att vara projektledare för Convenience Retail Awards 2023.

Glada hälsningar från Gunilla Pihlblad
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 
070-550 95 20

Länk till anmälan av Convenience Retail Awards 2023
https://conveniencestores.se/css-awards