Per värnar om det klassiska svenska gatuköket
Per Petersson
På gatuköket Den Nye Flygande Korven i Torslanda finns bara svenska gatuköksklassiker på menyn. Och det är något kunderna tycks uppskatta. Per Petersson köpte och rustade upp gatuköket för tre år sedan, och försäljningen ökar fortfarande för varje vecka som går trots tuffare tider.
Per har en bakgrund inom skobranschen. I många år drev han flera butiker, men när internethandeln drog igång blev det allt svårare att konkurrera och han beslöt sig för att sälja butikerna. Under de kommande åren jobbade han bland annat som fastighetsansvarig i en fabrik, och sen också med att tillverka plexiglas.
När covid kom så blev han arbetslös. Efter några månader med funderingar kring vad han skulle hitta på härnäst, så ringer en kompis och säger att han köpt en korvkiosk i Torslanda i Göteborg. Per kunde väl komma ner och titta på den?
Sagt och gjort. Per körde från Småland till Torslanda och möttes av en sliten, smutsig och nedgången korvkiosk som var i stort behov av upprustning.
- Det var mycket att ta tag i, men jag såg potential i det hela och det var ganska mycket kunder redan då. Jag provjobbade i tre månader, och sen valde jag att köpa kiosken 2020. Omsättningen har tredubblats sedan dess, säger Per.
Han började på ruta ett med att städa och rusta upp byggnaden både utvändigt och invändigt. Det var viktigt att han kunde underlätta arbetet för sig själv framåt vad gällde inköp och städ, så han köpte bland annat nya vitvaror och la in nytt golv.
Per såg potential i gatuköket, och har tredubblat omsättningen sedan han tog över.
Vi ber honom berätta lite om sin meny.
- Mina korvar kommer från Korvdelikatessen som ligger i Gamlestaden här i Göteborg. Det är en liten fabrik som gör korvarna för hand, och de är omtyckta av mina kunder.
- Jag väljer helt själv var jag köper mina korvar, köttbullar och hamburgare. Det är ingen som styr vart jag ska handla, och jag köper det som jag själv tycker bäst om. Jag känner en styrka i det, och att inte tulla på kvaliteten samtidigt som jag försöker hålla humana priser.
Grunden i verksamheten är moset. Per säger att han lägger ner mycket jobb på moset, och det är en favorit hos kunderna.
- Men jag har underbart goda pommes frites också.
Korvarna köper Per hos Korvdelikatessen i Gamlestan.
Gatuköket går bra. Per har kämpat och byggt upp verksamheten under tre år och arbetsdagarna är långa, oftast mellan 07.30-19.30. Sonen hjälper till under sommaren, men annars är Per ensam.
- Min enda lediga dag, söndagen, då är jag oftast också här och städar eller gör något annat som måste göras, säger han.
Ungefär 90 procent av kunderna är stamkunder, vissa kommer fyra dagar i veckan och andra en gång i månaden.
- Det är viktigt att jag levererar så god mat att de vill komma tillbaka, så bygger man en affärsverksamhet. Många av mina kunder har sin egen mix, och kör inte bara enligt menyn. Jag ställer gärna upp på det. Jag tror att man vinner på att vara flexibel.
Och på tal om menyn…. Har han ändrat mycket på menyn sen han tog över verksamheten? Svaret blir både ja och nej. Han har bytt leverantörer och han lagar sitt eget mos och egen gräddsås, men menyn är på många sätt densamma. Ibland lägger han till något nytt, som smashed burger eller fläskfilé, lagom till helgen. Då sätter han ut en extra skylt vid sidan av den vanliga menyn.
- De flesta kunder köper samma som de alltid gör men det är roligt när de vågar prova något nytt, säger han.
Det är inte alla som har en snitsare på menyn.
Från menyn kan man beställa en snitsare. Vad är det, undrar vi?
- Det är en 1980-talsgrej, en typisk korvkioskgrej som hör till svensk korvkioskkultur. För mig är det viktigt att jag jobbar med klassisk svensk gatuköksmat och inget annat, menar Per och fortsätter:
- En snitsare är en friterad skinksnitzel i bröd med paprikasallad, men när vi satt i gatuköket i Tranemo på den tiden så bad vi han som ägde det att rosta ett hamburgerbröd, lägga på gurkmajonäs, den friterade snitzeln, två ostskivor, citronpeppar, kanske lite lök, paprikasallad, en klick mos och till sist hamburgerbrödslocket på. Sen äter man först moset och sen den goda snitzeln. Det är en kul grej som folk ibland vågar prova.
Han nämnde ju också sina underbart goda pommes tidgare.
- De är stripes av ett välkänt holländskt fabrikat och god kvalitet. Jag jobbar alltid med fräsch frityrolja trots att priset gått upp. När jag köpte kiosken kostade en 10 liters dunk 139 kronor + moms, nu kostar den 353 kronor, men ändå byter jag lika ofta.
Han menar att det är tråkigt med alla prisökningar. Allt har gått upp i pris cirka 20 procent, något så mycket som 60 procent. Det är svårt att ta ut det på kunden, så han försöker istället jobba med att sälja fler portioner. Han har höjt priserna en gång på tre år. När han köpte gatuköket så sålde han en halv special för 49 kronor. För 1,5 år sedan höjde han till 65 kronor. Han tror att han kommer bli tvungen att höja några kronor till.
Per stängde under januari och februari och passade på att ta lite ledigt. Bild lånad av Den Nye Flygande Korven.
De höga elpriserna har varit tuffa för många, och så även för Per men han tycker ändå att han klarat det bra. Han valde att stänga under de kallaste månderna januari och februari. Det är några ”fattiga månader” för många, och Per passade på att ta semester.
- Det är första året som jag har stängt, och kunderna förstår. Det är inga problem. Försäljningen går ner till hälften under den här tiden och jag passar då på att ta semester. Jag jobbar hårt övriga månader.
Han säger att det är svårt att planera i dessa tråkiga tider, men glädjande nog så ökar han sin försäljning vecka efter vecka. Han tror det beror på att han inte kompromissar med kvaliteten på maten samtidigt som han är noga med att han har en ”human prislista”.
- Man kan komma till mig och äta sig mätt på en halv special för 65 kronor.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt