De satsar på tobaksfritt och drop shipping
Finn Lundström och Daniel Keyhanfar.
Daniel Keyhanfar och Finn Lundström har drivit företaget Nordic Express tillsammans i tre år. De säljer i huvudsak tobaksfritt snus (s.k All White) och e-cigaretter. Idag har de runt 270 olika sorters snus i lager från flera olika länder. I denna intervju berättar killarna mer om hur de ser på snusets framtid och vi får lära oss vad drop shipping är.
Daniel, som ni kan läsa mer om i denna tidning, började jobba med snus i familjens butik Godiskällaren när han var 18 år. Han blev snabbt insatt i produkten, och lärde sig det mesta om priser och olika märken. När det tobaksfria snuset kom ut på marknaden så insåg han ganska snabbt att denna produkten faktiskt är laglig att sälja i hela Europa, till skillnad från vanligt snus.
Han kontaktade då sin kompis Finn Lundström som drev en snushandelssida mot privatpersoner. De bestämde sig för att starta ett företag, Nordicpouch, och sälja olika sorters snus på hela den europeiska marknaden.
- Det gick jättebra och sen insåg vi, de här utländska produkterna som finns i Europa, de finns inte i Sverige. Det finns många märken som vi inte känner till här i Sverige. De produkterna har vi nu det senaste året tagit in på den svenska marknaden. Vi är självklart noga med att följa de lagar som gäller för försäljning i Sverige, understryker Daniel.
Vilka länder importerar ni ifrån?
- Det är lite olika. Polen, Tjeckien och Storbritannien. I Danmark finns en del, och från Island. Men det är framförallt från länder i Europa, berättar Daniel.
Vi köper in och distribuerar i Sverige. SMD sköter distributionen av snus i Sverige, en sådan lösning fanns inte i Europa. Daniel såg en möjlighet i att skapa en sådan lösning i Europa också, med alla olika märken under en och samma leverantör. Grossisten ska kunna köpa från ett och samma ställe till lägre pris, eftersom vi kan ha bra volymer på alla märken, säger Finn.
De har runt 270 olika sorters snus i lager. Bild från Nordicpouch.
Idag har de runt 270 olika sorter i lager. Det betyder att mindre butiker inte behöver beställa stora volymer direkt från en specifik producent. De kan istället köpa en mindre volym av fyra-fem olika sorters snus från Nordic Express, och ändå komma upp i den totala volym som krävs. Idag är det fraktfritt för den som beställer för över 6000 kronor.
Vad har de för framtidsplaner för företaget?
- Det är lite olika. Det ena är att vi ska bredda oss lite mer på produktsidan med till exempel e-cigaretter. Och så har vi tagit in rullpapper, både klassiska och nischade märken, säger Daniel.
- Vi håller också på att bygga ett system som gör att om någon vill starta en e-handelssida för att sälja snusprodukter, så ska den kunna koppla upp sig mot vårt interna system. Får du en beställning från din kund, så skickar vi det direkt till kunden i ditt namn så att säga. Det är bra för den som till exempel har många följare i sociala medier, potentiella kunder, men inte har några produkter, inget eget lager etc. En hemsida kan man enkelt sätta upp, så sköter vi resten. Systemet är inte klart ännu men vi håller på att bygga det, säger Finn.
Det sistnämda kallas också för drop shipping får vi lära oss. Vad tar ni för provision på den tjänsten då?
- Grejen är att vi tjänar ju på att de köper produkterna av oss, där är redan vår kommission täckt. Och dessutom vi vill ju få större volym på våra produkter, då kan vi i vår tur köpa in för bättre priser.
Företaget planerar att bredda sig lite mer på produktsidan med till exempel e-cigaretter. Bild från Nordicpouch.
Idag har företaget fyra säljare ute på fältet, och omsättningen har ökat rejält sedan det startade. Nu i år hoppas man slå den magiska gränsen 200 miljoner kronor. De startade företaget i ett litet kontor på 80 kvm som de ganska fort växte ur. För 1,5 år sedan flyttade de till nya lokaler, och idag är de 13 anställda.
Hur ser ni på snusets framtid?
- Det beror på. Pratar vi tobaksfritt snus (all white), det är definitivt på väg upp. Jag ser likheter med när det bara fanns lössnus i Sverige. Det var inte självklart att vilja prova på lössnus, men det var det som fanns då. När portionssnuset kom så blev det mycket ”enklare” att snusa och då ökade antalet snusare, medan lössnuset tappade marknadsandelar. Sen släpptes vitt portionssnus och då började ett byte från vanligt portionssnus till vitt portionssnus, säger Daniel och fortsätter:
- Nu har vi det sista steget med all white, ett helt tobaksfritt snus. Jag tror vi kommer se samma utveckling igen. Ett bättre alternativ än det föregående har lanserats. Godare, fräschare och bättre för tandköttet. Jag räknar med en sån övergång, men det kommer ta lite tid.
En fördel för ett företag som Nordic Express är att produkten all white är laglig i Europa, och därmed kan den också säljas på den europeiska marknaden. Det finns ytterligare kundgrupper att rikta in sig på.
- Vitt snus gör att fler tjejer snusar jämfört med tidigare. Statistiken har tidigare visat att tjejer röker istället. När det gäller vitt snus är det ungefär jämt mellan killar och tjejer hur många som använder det. Det innebär att marknaden öppnar upp både inom EU men också för tjejer som kundgrupp, säger Finn.
Vad har de för tankar om den amerikanska marknaden?
- Allt är möjligt. Vilka steg vi tar härnäst kan vi inte säga just nu. Allt som är snusrelaterat kommer vi att vara intresserade av, avslutar de.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt