Skip to main content

Tiktok påverkar utbudet i butiken

skarmavbild_2023-04-12_kl._17.26.26.pngskarmavbild_2023-04-12_kl._17.25.01.png

Daniel Keyhanfar

 

Daniel Keyhanfar driver Godiskällaren i Göteborg. Färskt godis, kundbemötande och produktkunskap är viktigt för honom. Det sistnämnda är svårare idag när TikTok har stor inverkan på det som kunderna frågar efter, nämligen amerikanskt godis och chips. Det kräver mer av butiksägaren då det kan innehålla ämnen som inte är godkända inom EU menar Daniel. 

Butiken, som ligger i Västra Frölunda, har familjen drivit i många år. Daniels pappa öppnade den för cirka tjugo år sedan, och butiken var då en av de första godisbutikerna i Göteborg. Daniel tog över för sju-åtta år sedan och har sedan dess drivit den tillsammans med sin syster. Daniel driver ännu ett företag, vilket du också kan läsa om i denna tidningen, och därför är nu planen att lämna över Godiskällaren till systern. 
 
Godiskällaren fokuserar på att ha färskt godis, bra kundbemötande och god produktkunskap om vad det är man säljer i butiken. Det sistnämnda har blivit allt viktigare nu när man tydligt märker hur TikTok-trenderna påverkar kunderna.
 
- Vi ska ta in lite amerikanskt godis och chips i sortimentet för vi märker tydligt av TikTok i butiken. Då får vi anpassa oss lite till TikTok-konsumenterna. De gillar amerikanskt godis, som är ganska annorlunda från det vi vanligtvis säljer, säger Daniel. 
 
Det finns flera grossister och importbolag i Sverige som specialiserat sig på just de amerikanska produkterna. Daniel är lite tveksam till hur bra de är, och menar att det finns ämnen i produkterna som är tillåtna i USA men inte i EU. Han ifrågasätter om dessa företag har full koll på innehållet i produkterna de säljer.
 
- Det är en viktig uppgift och ett stort ansvar för mig som butiksägare att ta reda på rätt information och se till att jag följer gällande regler. E-ämnen och olika kemikalier finns det ganska mycket av i dessa produkter. Jag är själv allergisk mot vissa e-ämnen, som tidigare också var tillåtna inom EU. Jag fick utslag av visst godis, säger han.

 

skarmavbild_2023-04-11_kl._20.02.47.png

Amerikanska Takis - något av en världssensation tack vare TikTok. Bild från Takis hemsida.

 

Något som är populärt just nu är Takis, kryddiga rullade mini-tortillasnacks. Tack vare TikTok har de fått ett uppsving och är numera lite av en världssensation. 
 
- De innehåller flera otillåtna ämnen vad jag kan se. Jag har inte satt mig in i det fullt ut, men det är något jag måste göra innan jag överväger att köpa in produkterna, menar Daniel. 
 
Än så länge är utbudet av det amerikanska godiset inte så stort i butiken, men det säljer allt bättre. Daniel tycker själv inte att det är så gott.
 
- Chokladen har en bismak som innebär att vi inte kan ta in chokladprodukter från USA. Vår europeiska choklad är mycket godare, så det får bli sånt som gummy bears, läsk och olika leksaker. Det vi kommer satsa på framåt är chips i olika smaker, och läsk. Cola med smak av vanilj och hallon, sånt vi inte har i Sverige. Det finns många udda smaker att välja på, säger han. 

 

img_5432.jpgimg_5433.jpg

Mycket chips att välja på i butiken. De har till och med fått ett eget rum.

 

Hur är lönsamheten på det amerikanska godiset?
 
- Jag vet inte riktigt. Det är så dyrt att köpa in, vilket betyder att jag måste sälja det dyrt ut i butik. Läget jag har på min butik, där kanske det kan gå, men jag tror inte det kommer funka överallt. En läsk kan kosta 50 kronor ut till kund…. men det är mer av en wow-grej. Barnen kommer in och kollar och tar med sig sina vänner. Kanske sparar de en extra veckopeng och köper en sån läsk, bara för att det är en kul grej.
 
Efter den senaste tidens prishöjningar, har ni plockat bort något från sortimentet? 
 
- Nej… det har jag lärt mig av pappa. Vissa lösgodisprodukter förlorar vi pengar på, som till exempel Anton Bergs påskägg. De är dyra att köpa in, men de måste finnas i vårt sortiment. Så länge kunden blandar med annat godis så går det bra, då får vi ta att vinsten blir lite lägre.

 

img_5431.jpg

Daniel driver ytterligare ett företag tillsammans med en kompanjon. 

 

Med tanke på Daniels andra företag, som säljer snusprodukter och e-cigaretter, så undrar vi om Godiskällaren kommer satsa mer på snus än godis framöver. Så verkar dock inte vara tanken. 
 
- Det är vårt godis som vi kända för, det är det viktiga. Grejen är att det finns så mycket du kan nischa dig på inom godis, men alla inköpspriser har gått upp och marginalerna är inte riktigt lika bra som det de har varit. Man får bara anpassa sig, som med det amerikanska godiset, menar Daniel. 
 
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt