Första kvartalet - en stark start på året
CSS Index steg med 4,6 procent första kvartalet i år jämfört med samma kvartal förra året. En stark start på året även om en del av ökningen lär bestå av prisökningar.
En ökning med 4,6 procent är ett ovanligt starkt första kvartal för att vara i convenience-handeln. Ser vi bakåt de senaste 15 åren, dvs så länge vi har mätt vårt index, så är ökningen i särklass. Men då har vi undantagit år 2021 och 2022 som ju började starkt efter den stora nedgången 2020 pga pandemin.
- Dock måste vi komma ihåg att indexet mäter i löpande priser vilket betyder att dolt i den starka siffran ligger prishöjningar inom branschen, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.
CSS Index historia.
Prisökningarna har varit historiskt höga, över 20 procent, sett på årsbasis sedan första kvartalet år 2022.
- De flesta av convenience-handelns butiker har därmed för att överleva också höjt sina priser. Jag uppskattar att säkert minst en procentenhet av första kvartalets starka siffra består av prisökningar och inte ökad försäljningsvolym, säger Bengt Hedlund.
Vi vet detta också genom att flera kedjor som mäter snittkvittornas storlek rapporterar att beloppet på kvittot stiger mer än än ökningen i försäljningsvolym.
Nu närmar sig branschens bästa försäljningsmånader, maj - augusti, och får vi dessutom bra väder så hoppas vi på ett starkt kvartal två och tre.
Vill du veta mer om CSS Index är du välkommen att kontakta Bengt Hedlund: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Text: Ann Hedlund
Foto: Maria Mannebratt