Firar 120 år med att lansera ny poddserie
Yttrandefriheten och pressens distribution är lika viktig idag som när Pressbyråns historia tog sin början under tidigt 1900-tal. Men hur blev det så att Pressbyrån kom att ansvara för tidningsdistributionen i hela Sverige? Det och mer skildras i poddserien ’Pressbyråns historia’, som släpps i samband med att det är 120 år sedan verksamhetens första tidningskiosk öppnade i Helsingborg.
Poddserien ’Pressbyråns historia’ handlar om uppdraget att få ut tidningar i Sverige och de utmaningarna som bolaget stod inför i takt med att Sverige moderniserades. Huvudperson i serien är Folke Lundberg, som har hela 74 år bakom sig inom Pressbyrån och som idag tar hand om Pressbyråns museum i Stockholm.
- Jag kan bara säga ett ord och det är stolthet. Jag är så stolt över att vi i alla år har arbetat med försäljning av det fria ordet som ledstjärna och där vår relation med tidningsutgivarna har varit mycket inspirerande under årens lopp, säger Folke Lundberg.
- Vårt historiska arv är en viktig del i vårt DNA, men Pressbyråns historia är inte bara intressant för oss. Det är även ett viktigt tidsdokument för Sverige. Därför vill vi låta fler ta del av de spännande berättelserna, som väcks till liv på ett helt nytt sätt i poddformat, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån.
Lyssna på podcasten Pressbyråns Historia här.
10 milstolpar i Pressbyråns historia
1903: Verksamhetens första tidningskiosk öppnas i centrala Helsingborg
1906: 59 tidningsutgivare går ihop och bildar Svenska Pressbyrån
1908: 100-tals tidningskiosker finns nu etablerade på olika järnvägsstationer i landet
1910: Unga pojkar, så kallade tågbud, säljer tidningar från väskor ombord på tågen
1932: Tidningar börjar transporteras ut med nattåg från Stockholm till andra orter
1935: Pressbyrån lanserar Sveriges första pinnglass, Alaska
1950: Kvällstidningar börjar transporteras ut med flyg
1959: Pressbyrån distribuerar tidningar till 17 000 försäljningsställen
1976: Pressbyrån börjar förvandlas från enkla kiosker till moderna butiker
2023: Idag är Pressbyrån en rikstäckande kedja med drygt 300 butiker
Folke Lundberg
Om poddserien:
’Pressbyråns historia’ är en poddserie i fem delar, producerad i samarbete med produktionsbolaget Banda. Berättarröst är Marika Lagercrantz. Du hittar samtliga avsnitt där poddar finns och i Pressbyråns olika kanaler.
Om Pressbyråns museum:
Under årens lopp har Pressbyrån bevarat historiska föremål och kuriosa från verksamheten som går att ta del av på Pressbyråns museum. Varje tisdag håller Folke Lundberg, som arbetat på Pressbyrån i flera decennier, föreläsningar om företagets historia på museet som ligger på Kungsholmen i Stockholm. Kötiden för ett besök är för närvarande 12 månader.
Källa och bilder: Pressbyrån