Skip to main content

Är han kungen av Odengatan?


hozan_cra.jpg

 

Han säger det inte själv, det är vår egen fråga och kanske slutsats. För Hozan Faka driver idag två butiker på nämnda gata samtidigt som han också gör smörgåsar till åtta andra enheter. I kunskapsbanken har han också mångårig drift med uppryckning av ett antal andra butiker, varav flera med bensinförsäljning. Snacka om branscherfarenhet!

Han är glad, trevlig och driftig. Säger också att han uppskattar den familjära känslan i Reitan-organisationen. Att han alltid fått stöd och feedback vilket peppat honom att gå vidare. Från första Shell 7-Eleven i Vällingby 2008 via ytterligare tre stationer i området till den stora 7-Eleven i hörnet av Sveavägen och Odengatan, vid stadsbiblioteket, som han tog sig an i april 2019.

- Mitt jobb har varit att utveckla och lyfta och när jag lyckats med det har jag haft förmånen att kunna gå vidare till nästa utmaning, säger han och berättar att starten på Sveavägen var ganska tuff.

- Butiken var inte på topp när jag kom dit och trots att kundflödet var stort, så var det många som  inte kom in i butiken. Det tog mig åtta månader att lära känna min kundkrets och visa dem vad vi hade att erbjuda. Det är extra svårt med en dygnet runt-öppen verksamhet där det är olika typer av kunder olika tider på dygnet. Rätt personal, och täta personalmöten med avstämningar, blev därför extra viktigt där.

Hozan och hans crew fick i gång butiken rejält, den byggdes också om och fick en tydligare profil som den urbana mötesplatsen. Men tyvärr den nu sedan en tid helt stängd på grund av att Stockholms stad gör stora arbeten på fastigheten som är k-märkt.

- Jag ser verkligen fram emot att få öppna den igen. Då kommer det också att bli med det allra senaste 7-Eleven-konceptet.

 

mackor_kunder.jpg

Det är en trivsam och välfylld butik med många lokala kunder samtidigt som den lockar in förbipasserande till Odenplan. Bagerivarorna är speciellt attraktiva.

 

När Sveavägen stängdes fick Hozan ta över ansvaret för butiken uppe vid Odenplan. En betydligt mindre sådan och med lite annan typ av kunder. Han berättar att det märktes särskilt under pandemin eftersom det gick ganska bra då tack vare att den fungerar lite som en kvartersbutik för de som bor i området.

- Den var dessutom i gott skick när jag tog över och vi är framför allt stora på bageri.

 

mackor_bast.jpg

I den speciella smörgåsberedningsenheten gör Hozan och hans medarbetare i snitt 1 500 smörgåsar om dagen som leveras ut till centralt belägna butiker tidigt varje morgon.

 

Låt oss gå över till den smörgåsberedning, den så kallade hubben, som Hozan Faka driver tillsammans med Reitan Convenience som ett pilotprojekt. Det handlar helt enkelt om att i ett restaurangkök professionellt bereda smörgåsar och yoghurts för utleverans till stora centralt belägna butiker, mest Pressbyråer.

- Det är butiker som har otroligt stor trafik tidigt på morgnarna och som helt enkelt inte hinner med att själva bereda det de kan sälja. Vi gör jobbet nattetid och levererar mellan 5.30 och 6.30 det de har beställt dagen innan. Till detta går det åt fem anställda varav tre är kallskänkor och två har annan restaurangutbildning. Det görs i snitt 1 500 mackor per dag.

Hubben ska utvärderas till midsommar men enligt Hozan har de åtta butikerna som får leveranser ökat sin försäljningen med 16 procent. Detta för att de har mer att sälja än de skulle ha haft om de varit tvungna att förlita sig på egna beredningen.

- Dessutom är det riktigt fina och fräscha produkter.

 

disken_med_kunder.jpg

Personalen är den viktigaste resursen när man jobbar som Hozan Faka gör. Bilden är från butiken vid Odenplan.

 

När man arbetar som Hozan är personalen det allra viktigaste. Han måste själv kunna fokusera på vad som ska göras; planera, genomföra och följa upp. Utan rätt medarbetare blir det svårt, för att inte säga omöjligt. Men han drivs som sagt av utmaningarna och framgångarna och stödet från franchisegivaren och känner sig sporrad att fortsätta länge än.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

award-logga-2023.jpg

7-ELEVEN ODENGATAN, MM

Nominerad till Convenience Retail Awards av Inge-Marie Kjäll Reitan Convenience Sverige med motiveringen:

Trots en hög konkurrens i området har denna köpman tillsammans med sin personal lyckats att öka sin omsättning och resultatet har inte heller låta sig vänta på. Butiken har alltid en topptopp-standard där detaljerna sitter. Förutom att sköta butiken driver denna köpman för bolaget Reitan Convenience Sweden AB en hubb för utleveranser av färdiga smörgåsar till ett stort antal butiker i innerstad, vilket har gjort att många butiker som inte har kunnat sälja färdigberedda smörgåsar nu kan göra detta samt att vi har kunnat komma igång med vår B2B-arbete för hela kedjan.

Hozan Faka, 38 år och tvåbarnspappa, driver just nu tre olika verksamheter i centrala Stockholm:

* 7-Eleven i hörnet av Odengatan och Sveavägen som är stängd för ombyggnad av hela fastigheten. Den är 180 kvadratmeter stor och öppen dygnet runt. Omsätter cirka 19 MSEK och har 6 heltids- och 3-4 deltidsanställda
*7-Eleven på Odengatan 77, en hörnbutik på 60 kvadrat som är öppen 6-24 sö-to och 6-03 fre-lö. Omsätter cirka 10 MSEK och har 3 heltids- och 2 deltidsanställda.
* Beredning av bl a smörgåsar till andra centrala butiker med hjälp av fem anställda

 

 bageri_staende.jpg