Turbulenta tider - det normala är tillbaka
Till vänster: Bild lånad från LinkedIn. Till höger: Foto av Emma Wähl
På vår CSS Store Tour i Dublin fick vi två mycket bra och intressanta presentationer av våra gäster. En av dem var David Barker, försäljningsdirektör på Aramark. Han menade att vi de senaste cirka 25 åren har levt i en relativt lugn tid, och att vi nu är tillbaka i en mer turbulent tillvaro som ju egentligen är ett normalläge.
Aramark är ett globalt företag med huvudkontor i Philadelphia i USA. Företaget arbetar med kunder inom allt från utbildning, myndigheter och affärsföretag till sport, hälsovård och retail. Man arbetar som en facilitator. Enkelt uttryckt så innebär det att man sköter sina kunders inre tjänster såsom events, måltider, kaffe med mera. Alltså även inom retail där till exempel en stor trafikbutikskedja såsom Maxol har anlitat Aramark för att sköta alla aktiviteter i sin food court/trafikbutik.
Aramark verkar inom flera olika områden. Bild: David Barker
David uppehöll sig länge med att berätta hur dom ser på hur konsumenterna uppfattar de turbulenta tiderna vi befinner oss i. Konsumenterna är ömtåliga och det är därför svårt att förutspå deras agerande menade David.
- Dysterheten är stor efter pandemi, krig, inflation, räntehöjningar och kanske också en lågkonjunktur. Och den dysterheten smittar dessutom av sig mellan olika konsumenter. Detta leder till minskade antal inköp och större jakt på lågpris. Man drar ner på inköp av dyra kapitalvaror, minskar antal köptillfällen, drar ner på lyxkonsumtion och byter till billigare alternativ. Det sätter även tryck på hur varumärkestrogna vi är och framför allt ökar priskänsligheten.
David avslutade med att konstatera att vi de senaste ca 25 åren har levt i en tid då inte mycket har hänt (utom möjligtvis finanskrisen 2008) och att vi nu är tillbaka i en turbulent tid som ju egentligen är att betraktas som ett normalläge.
Text: Bengt Hedlund
Bilder: David Barker