Mycket nöje hos bröderna Persson i Skurup
För 30 år sedan startade de då ganska unga bröderna Fredrik och Björn Persson café och kiosk vid stationen i Skurup. Rörelsen kom att utvecklas till en stor videobutik och fick så småningom namnet Direkten Nöje Kupén. Idag är man en välmående butik på andra sidan järnvägen som nyligen fick ta emot Direktenkedjans pris för bästa sociala medier.
Det här är ett bra exempel på hur man smidigt följer med i tidens och den egna rörelsens utveckling. Först handlade det alltså om att serva kunderna vid stationen. I takt med att video blev stort ökade den delen och man blev en video- och kioskbutik av rang. Växte ur sina lokaler och köpte en hel fastighet tvärs över järnvägen och byggde upp en ny och fräsch butik som successivt fick ändra inriktning. Namnet har för övrigt i dubbel bemärkelse koppling till den tidiga inriktningen.
- Kupén hade så klart stationen att göra. Nöje var ju Direktens speciella koncept som bland annat byggde på film, säger Björn Persson och berättar om avvecklingen av just videodelen.
- I Direkten Nöje ingick även leksaker. Vi märkte att det gick bra här och i takt med att vi fasade ut film tog vi in mer och mer leksaker. Idag står kategorin för cirka tio procent av vår försäljning.
Men leksaker är också krävande eftersom det är många olika leverantörer att hålla kontakt med. Stora sådana är till exempel Lego och Playmobil. Man har också grossister som säljer flera olika varumärken och det gäller så klart att vara på tårna med trender av olika slag.
- Vi säljer mycket leksaker inför och under helgerna. Julen var dessutom riktigt bra förra året. Vi säljer också en hel del pussel och spel och under pandemin var det all time high för sådana produkter.
150 sorter som alla får god omvårdnad har gjort lösgodisavdelningen i Direkten Nöje Kupén till en riktig magnet.
Den stora kategorin är annars tobaksrelaterade produkter som står för cirka 60 procent av den totala omsättningen. Man har även en särskild avdelning med pipor och cigarrer. Något som kräver både kunskap och skötsel och där fördelen är att man numera är relativt ensamma om detta. Som för alla andra är cigaretter på nedgång medan snus tar mer och mer plats samtidigt som vapes och heats är rejält på uppgång.
Godis är också en stor kategori tillsammans med drycker och snacks. Speciellt lösvikten drar kunder till Direkten Nöje Kupén och här är det Fredrik som ansvarar och berättar.
- Vi är extremt noga med hygien och hög påfyllnadsgrad vilket uppskattas av kunderna. Idag har vi cirka 150 sorter och tar 12 kronor hektot. Prissättningen är alltid en balansgång men vi varken kan eller vill konkurrera med livsmedelsbutikerna. Vi satsar på kvalitet i stället.
Tobaksrelaterade produkter står för 60 procent av omsättningen och man är lite av specialist på pipor och cigarrer. Andra sortiment är partyartiklar och kontors- och skrivmaterial.
Spel försvarar sin inte så jättestora yta i butiken. Man har haft ATG länge och faktiskt alldeles nyligen fått Svenska Spel vilket man tycker fungerar bra. Pakethanteringen är inte oväntat viktig, man har sedan två år tillbaka Postnord och DHL och hanterar mellan 150 och 200 paket per dag.
Korv och kaffe har testats men visade sig inte fungera så bra i den här butiken. Kanske beroende på att kunderna ofta är mitt i språnget samt på att det finns andra runt omkring som erbjuder samma sak.
Så var det då det här med sociala medier som Björn och Fredrik alltså fick pris för. De jobbar med både Facebook och Instagram och försöker lägga ut något varje dag.
- Det vi visar är så klart nyheter av alla sorter samt andra aktuella händelser. Det är roligt att vi blivit uppmärksammade, det triggar oss att växla upp och hålla farten.
I Skurupsbornas tjänst sedan 30 år tillbaka, om än i lite olika skepnader.
Skurup ligger ungefär mitt emellan Malmö och Ystad och det är även nära till andra städer som Lund, Trelleborg och Köpenhamn. Samt till flygplatsen som heter nästan likadant - Sturup. I samhället bor det cirka 8 000, i hela kommunen cirka 17 000. Turismen och kulturen finns också i trakten, bland annat med närheten till havet, Svaneholms slott och Nils Holgersson-landet.
- Skurup är helt enkelt en liten fin centralort, avslutar bröderna Persson.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
DIREKTEN NÖJE KUPÉN SKURUP
Nominerad till Convenience Retail Awards av Direkten med motiveringen:
Med ett varierat innehåll och täta uppdateringar har Direkten Nöje Kupén tagit sina sociala medierkanaler till en hög nivå. Inläggen täcker allt från lokala events till spel och tävlingar. Butiken är bra på att uppmärksamma aktuella dagar och fyller sina sociala medier med presenttips till både Fars Dag och jul, men även kundviktig information om öppettider och paketutlämningar. Här har man verkligen förstått vikten av att vara både aktiv och hänga med i det som händer i omvärlden.
Bröderna Björn och Fredrik Persson driver tillsammans Direkten Nöje Kupén i Skurup som ligger strategiskt i södra Skåne. Butiken ligger i det lilla charmiga centrumet som delas av järnvägen mellan Malmö och Ystad.
- Förutom givet sortiment som tobak, spel, konfektyr, dricka och snacks finns här också en stor leksaksavdelning
- Butiksytan är cirka 150 kvadratmeter
- Öppet 7-20 må-fre, 10-20 lö, 10-15 sö
- 2,5 helårsanställda inkl ägarna
- Omsättning 2022 totalt: Ca 4 MSEK exkl provisioner