Skip to main content

Dan tar ett snack med Thomas Ennis

skarmavbild_2023-06-28_kl._10.06.45.png

 

Thomas är en av Irlands mest innovativa handlare, och vi har skrivit om honom flera gånger tidigare här i CSN. I en intervju ger han sin syn på branschen före och efter covid, om krympande stadskärnor är ett större hot än inflationen och om att våga testa nytt. Vi får också en digitalt guidad tur i hans nyöppnade retroinspirerade pop-up-butik i Dublin. En butik det tog endast 13 dagar att färdigställa och inredningen är på hjul.

Här kan du lyssna på intervjun. 

Dan Munford från Global Convenience Store Focus (till höger på bilden ovan) pratar med Thomas för att höra hur det gått med pop-up-butiken och om det finns några tidiga lärdomar.  Eftersom all inredning är på hjul kan den snabbt och lätt rullas in, och naturligtvis också rullas ut om man vill flytta butiken. Därmed kan den anpassas mycket snabbare än en vanlig butik för att maximera lönsamheten. Thomas menar att det är viktigt för att hantera kostnader och hålla det enkelt.

 

 skarmavbild_2023-06-28_kl._10.11.14.png

 All inredning går snabbt att flytta runt, eller ut.

 

Golvet i butiken liknar han vid Lego. Det behövs ingen plattsättning och just plattsättning är en stor kostnad när man bygger nytt, säger han. Det är istället ett slitstarkt klick-golv som man kan ta med sig när/om man flyttar butiken. De har i stort sett inte köpt någon utrustning alls, istället har man leasat allt. Den enda nya utrustningen är kaffemaskinerna. De två kassorna har kommit från tidigare butiker.

- Våra investeringar är minimala jämfört med vad vi normalt skulle betala för en av våra butiker, säger Thomas.

Han lyfter också fram te som en lite glömd kategori. Det har varit stort fokus på kaffe i många år. Olika sorters kaffe, bönor och rostningar. Men många kan, och vill, inte dricka kaffe på eftermiddag och kväll, menar Thomas, för då kan de inte sova på kvällen. I pop-up-butiken får kategorin ta plats och kunderna erbjuds 7-8 olika sorters te i en snygg inramning. 

 

skarmavbild_2023-06-28_kl._10.25.26.png 

Kategorin te (till höger) har fått en egen plats i butiken. "Sometimes all you need is a good cup of tea". 

 

Thomas är övertygad om att butiken snabbt kommer gå med vinst. På frågan om allt arbete han lagt ner på att hålla uppe försäljningen av färska produkter genom pandemin och perioden efter pandemin har lönat sig så svarar han:

- Det har lönat sig tio gånger om. Jag har sagt det de senaste 10 åren och jag fortsätter att säga det - mat av god kvalitet med exceptionell service blir aldrig omodernt.

I slutet av samtalet så nämner Thomas också att han träffat vår svenska grupp på deras Store Tour i Dublin nyligen. Hans presentation då var mycket uppskattad av dem som deltog. För dem som inte var med på resan finns här nu en möjlighet att ta del av tankar och funderingar från en prisbelönt och innovativ convenience-handlare som aldrig tycks få slut på nya idéer. Den fantastiska irländska dialekten blir en ren bonus!

Här kan du lyssna på intervjun. 

Text: Ann Hedlund

Bilder från intervjun