Villy med familj öppnade butik vid Sweden Rock
I Blekinge finns en familj som numera driver tre olika Direktenbutiker. De i Bromölla och Olofström har vi skrivit om tidigare. Men nu handlar det om nytillskottet i det nilssonska butiksbeståndet, den i Norje utanför Sölvesborg i direkt anslutning till området för Sweden Rock-festivalen. Där sålde man nu i juni för 1,5 miljoner på fyra dagar!
Villy och Karin Nilsson heter detta entreprenörspar som numera också har god hjälp av sina fyra barn i olika åldrar. De har varit nominerade till Convenience Retail Awards tidigare. Men nu gäller det alltså den nyöppnade butiken som ligger precis utanför området för festivalen.
- Där jag står nu ser jag ut över sjön med sommarstugeområdet och campingen, säger Villy när vi talas vid per telefon.
- Men det är inte bara för Sweden Rocks skull som vi öppnat här. Det finns ett behov för övrigt också.
Den här bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle utanför butiken i Bromölla och visar Villy och Karin Nilsson med två av barnen. Foto: Gunilla Pihlblad
Det bor cirka 1000 personer i Norje där det finns en säsongsöppen campingbutik. Men inget annat. Villy och Karin hade sett potentialen och haft kontakt med arrangörerna tidigare utan direkt resultat. Men helt plötsligt dök det upp en möjlighet och då gick det undan.
- I början av juni öppnade vi i den lokal som de haft för sin egen merchandise. Vi hade då haft en vecka på oss att göra den startklar, säger Villy och beskriver butiken.
- 120 kvadrat och en fulländad servicebutik ungefär som den vi har i Olofström fast med lite mera livs. Vi har också Svenska Spel, ATG och paketutlämning.
Det gick åt mycket vatten och dryck under de varma festivaldagarna.
Även om betydelsen av Sweden Rock är stor så ska butiken vara öppen året runt fast med obemanning på vissa tider. Just nu under sommaren är den dock öppen med personal mellan 8 och 19 alla dagar. Villy berättar om festivalveckan och vi häpnar över hur de kunde klara detta i en så nyligen öppnad butik.
- Vi hade öppet mellan 6 och 02 och sålde för 1,5 miljoner på fyra dagar. Bland annat sju pallar is och 4 200 ispåsar! För detta fick vi hyra en fryscontainer. Och så mycket vatten och dricka så klart. Dock inte lika mycket tobak och snus som vi trodde, men det berodde förmodligen på att besökarna inte visste att vi fanns här och hade med sig eget. Nästa år blir det säkert skillnad.
Villy och Karin räknar med att Norjesbutiken ska omsätta 4,5 miljoner på helåret. Under festivalen var de minst fem personer som jobbade samtidigt. Nu räcker det med en åt gången.
Butikerna i Bromölla och Olofström ökar fortfarande stadigt.
- Speciellt den i Olofström vilket är nästan ofattbart efter så många år. Men det handlar i grunden om öppettider och service, avslutar Villy Nilsson.
Text: Gunilla Pihlblad
Foto där inte annat anges: Direkten Norje
DIREKTEN NORJE
Nominerad till Convenience Retail Awards av Tomas Hammers, med motiveringen:
En sann entreprenör med extra mycket driv. Nu ska Villy öppna ännu en butik och nu i Norje utanför Sölvesborg i anslutning till Sweden Rock-festivalen. Enligt Villy så finns det rätt underlag för att driva denna butik på denna ort så det är ett extra plus med rockfestivalen. Villy med fru Karin involverar sina stora familj i sina butiker och man är väldigt påhittig och nyskapande och ser behov och möjligheter överallt. En riktig entreprenör med massa positiv energi, som ger resultat.