Skip to main content

Hur man lyfter en butik och har ”show” varje dag

tre.jpeg

 

”Med rätt fokus har Palle visat hur en medioker bensinmack kan bli en lysande marknadsplats. Han utvecklar sin personal och har tillsammans med dem skapat en utomordentlig operationell standard. Ett värdeskapande kundmöte och fantastisk lönsamhet.”

Så skrev St1 när de anmälde Palle Messman på Shell Välkommen in i Partille till Convenience Retail Awards. Själv menar han att de som jobbar i butiken är på scenen.

- Här är det föreställningar 365 dagar om året, dygnet runt, säger han.

Det är många parametrar som figurerar i den här historien. Men den allra viktigaste är personalen. Jag hinner bara komma in i butiken så presenterar Palle dem som är i tjänst just då.

- Här är Deep, min högra hand. Och det här är Raj, matguru.

(På bilden överst: Palle i mitten med sina anställda Raj och Deep)

 

vinnarskylt.jpeg

Utmärkelsen som Årets Kundlöftesvärd hade inte varit möjlig utan personalen, menar Palle Messman.

 

För Palle är medarbetarna är det viktigaste kapitalet, alla kategorier. Han berättar att han har sju fantastiska människor anställda och att de tillsammans med honom fastställt den värdegrund som de arbetar efter. Strategin är att vara team, att ha ansvar och att få ta del av resultatet.

- Det handlar om att bry sig och ställa krav och om att alla kulturer får plats. Idag har vi till exempel en rolig mix av anställda från Iran, Afghanistan, Chile, Indien och Sverige.

- Kunderna ska inte bara mötas av proffsighet, de ska tycka att det är kul att komma till oss. Det är därför jag brukar göra jämförelsen med att stå på scenen. Precis som Peter Jöback måste de leverera av sig själva hela tiden när de ”uppträder” inför publiken - våra kunder.

Själv är Palle sällan backoffice i bokstavlig mening.

- Därifrån kan jag inte leda jobbet lika bra och jag gör mer nytta ute på plattan och bland kunderna.

 

palle.jpeg

Björnen har blivit en symbol, en maskot, som finns med i stationens marknadsföring.

 

Den här artikeln skulle kunna fyllas av ännu mer tips och liknelser kring hur man får personalen att ta ansvar och lyfta försäljningen. Men vi måste ju berätta lite om bakgrunden också. Som till exempel att Palle Messman har en bakgrund från både hotell/restaurang och försäljning av dagligvaror och att detta med att driva bensinstation är lite av en barndomsdröm som gått i uppfyllelse.

- Möjligheten att ta över denna då lite nedgångna station dök upp under pandemin och jag bestämde mig för att ta chansen eftersom jag tyckte mig se möjligheter. Tänkte att det kanske blir det sista jag ger mig på i arbetslivet, säger Palle och berättar att han när allt var klart, hade några veckor på sig att komma i gång.

- Jag tog över i mars förra året och hade då börjat med att se över sortimentet för att få ett bra flöde. Därefter tog jag itu med kundbemötande och service. En annan viktig sak var att bygga upp delidisken och marknadsföra produkterna genom att bjuda på smakprov. Men nyckeln i allt detta är ju även här medarbetarnas engagemang.

Ganska snart blev det köer på morgnarna av cirka 100 hantverkare som ville köpa frukost. Kundernas förtroende ökade stadigt och försäljningen följde samma kurva.

- Förra veckan ökade vi med drygt 20 procent jämfört med året innan! Vi har nu totalt 12 procent fler kunder än förra året.

 

korvdisk.jpeg

Här kan man verkligen känna sig välkommen in!

 

Redan under de första kontakterna med St1 fick Palle höra talas om det nya konceptet PLOQ och att hans blivande station så småningom också skulle bli en sådan. Nu är det snart skarpt läge, vecka 41 ska det vara klart, något som både han och personalen ser fram emot. Under tiden som det byggs om planerar de för en minibutik i butiken där de lyfter fram bästsäljarna. Sedan är de beredda att slå sina egna rekord i en ny kostym.

Under denna relativt korta tid har pojkdrömmen för övrigt dubblerats. Palle Messman har tagit över ytterligare en Shell Välkommen in, närmare bestämt i Frölunda.

- Det är en betydligt större butik och en annan typ av läge och omgivning. Just därför extra spännande. Jag hoppas att även den kommer att bli PLOQ så småningom.

 

mackor.jpeg

Delidisken är den kanske viktigaste kundmagneten.

 

Avslutningsvis pratar vi om omsättning och lönsamhet. Den förstnämnda har ökat från 17 miljoner till just nu 19 och lönsamheten har blivit bättre. Palle berättar då att han älskar resultaträkningar!

- Fast det är bara sista raden som är viktig. Den avgör ju också om det blir pengar över till utveckling av medarbetarna och individuella morötter till teamet.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild_2023-08-13_kl._12.20.29.png

 

Shell Välkommen in, Partille

Nominerad till Convenience Retail Awards av St1, med motiveringen:

"Denna Kundlöftesvärd och affärsman har nyss börjat sin resa med oss som en positiv, energifylld och erfaren lagspelare. Palle sätter kunden i första rummet, han tummar aldrig på vare sig Kundlöften eller Kärnvärden och värderar varje krona sin verksamhet. Med rätt fokus har Palle visat hur en medioker bensinmack kan bli en lysande marknadsplats. Han utvecklar sina Kundlöftesvärdar och har tillsammans med dem skapat en utomordentlig operationell standard. Ett värdeskapande kundmöte och fantastisk lönsamhet. Med glädje, engagemang, lyhördhet och stort affärsmannaskap skapar han tillsammans med sitt team en fantastisk miljö som alla vill vara en del av och med Hjärta och Hjärna bjuder han på allt han kan till kunder, medmänniskor, kollegor".

Palle Messman är sedan mars 2022 innehavare av Shell Välkommen in i Partille. En station som under hösten ska konverteras till PLOQ-konceptet.

- Här finns drivmedel, tvätt, släputhyrning samt butik med mat, kaffe och vanliga convenience-varor.
- Butiksytan är cirka 200 kvadratmeter
- Öppet dygnet runt
- 4 helårsanställda exkl Palle
- Omsättning: Just nu tror Palle på närmare 20 MSEK vid årets slut