Grattis till ett vinnande gäng!
Det blev Nära Dej Grebo som fick ta emot utmärkelsen Convenience Retail Awards för bästa butik. Andra pristagare blev Emab som utsågs till årets kedja, Pressbyråerna i Örebro som fick ett särkilt pris för sina sociala projekt samt Per Hök från Göteborg som fick ett hederspris. På bilden ses från vänster Micke Tuncer, Per Hök, Lotta och Patrik Ackerhus, Sanna Eklund, Sandra Starmer, Anna Rosenqvist, Linnea Noord, Hannah Ljunggren och Malin Dahlqvist.
Allt detta hände den 25 augusti i samband med den branschdag som Convenience Stores Sweden traditionsenligt arrangerade på Villa Källhagen i Stockholm. Goda tvåor när det gäller Årets Butik blev Sanna Eklund, Preem Södra Fyrislund i Uppsala samt Micke Tuncer, Sibylla i Sveg.
Patrik Ackerhus och hans kompanjon Victoria Eriksson vinner förutom diplomet, en fri plats på nästa års studieresa till Barcelona.
Victoria Eriksson och Patrik Ackerhus heter ägarna till verksamheten som bedrivs i det lilla samhället Grebo i Östergötland. Det är en Nära Dej-butik men den benämns också Pepparkvarnens Livs. Victoria kunde inte närvara vid prisutdelningen men Patrik hade med sig sin fru Lotta som också är anställd i butiken.
- Hon är faktiskt den som jobbat där längst, hon kan därmed sägas vara ingången till att Victoria och jag bestämde oss för att satsa på den för tre år sedan.
Det är rutinerade pristagare som med glädje och tacksamhet tar emot diplomet och hyllningarna. Tidigare i år blev de även utsedda till Årets Butik inom Menigo. Patrik berättar att verksamheten fortsätter att utvecklas i samma anda.
- Sedan ni besökte oss i maj har vi hunnit komma vidare med våra planer att öppna pub i samma hus som butiken. Det återstår bara lite formaliteter kring det viktiga alkoholtillståndet. Dessutom har vi köpt in en eldriven flakmoppe som jag kör ut tunga varor på till kunder som har svårt att hämta själva.
Motivering Årets Convenience-butik, Nära Dej Grebo:
Framgång kommer inte av sig självt. Man måste analysera, planera, utveckla och inte minst investera. När man gör detta och kombinerar det med ett komplett servicetänkande samt arbetar aktivt med kampanjer för att skapa ännu mer liv i butiken, då är chansen stor att man lyckas. Man blir, trots den relativa närheten till större orter, en självklar mötes- och inköpsplats för den lilla ortens invånare. En convenience-butik i ordets rätta bemärkelse!
Här kan ni läsa vår tidigare artikel om vinnarbutiken
Micke Tuncer (foto från Sibylla) och Sanna Eklund.
På delad andraplats i kategorin Årets Convenience-butik kom Sanna Eklund från Uppsala och Micke Tuncer från Sveg. Här finns tidigare artiklar om dem:
Emab blev den första kedjan att få priset i den nyinstiftade kategorin Årets Kedja.
Den uppmärksamme har kanske redan noterat att vinnaren av den nyinstiftade kategorin Årets Kedja inte finns med på bilden. Emabs vd Anders Huss, fick i sista stund förhinder att komma till utdelningen, men hälsar och tackar.
- Vi på Emab är väldigt stolta över att, i tävlan med riktigt duktiga konkurrenter, bli den första kedjan som får utmärkelsen Årets convenience-kedja. Vi ser det som ett kvitto på att det hårda arbete som varje dag läggs ner ute i våra butiker och på vårt huvudkontor burit frukt. Att resultatet av det arbetet nu blir uppmärksammat känns naturligtvis jättebra! Sedan är det klart att det ger en riktigt skön känsla att få utmärkelsen i konkurrens med kedjor med betydligt större resurser.
Hur har ni jobbat för att öka er försäljning så pass mycket som ni har gjort?
- Anledningen till de fina försäljningssiffrorna de senaste tre åren är flera. Våra försäljningsdrivande initiativ genomförs alltid i samarbete med våra handlare. Ett exempel är de 25 butiker som hittills har byggt om till Emab senaste butikskoncept. Där finns vissa centrala element som är obligatoriska helt enkelt för att det är bevisat att det leder till kraftiga försäljningsökningar. Därefter utformas butiken enligt respektive butiks lokala förutsättningar, kundönskemål och utvecklingspotential. Det gör att en utrullning tar lite längre tid, men det ger optimal effekt på varje enskild butik och vi får en stolt handlare som själv varit med och utformat sin butik. Det samarbetsperspektivet har vi med i samtliga utvecklingsprojekt.
- Ytterligare en framgångsfaktor är att vi har ett medlemsråd som vi samarbetar med i alla utvecklingsprojekt och som är med från början i processerna för att säkerställa butiksperspektivet.
Hur kommer ni att fortsätta? Vad är på gång inom Emab nu?
- Fokus framgent är fast food där Emab för närvarande har en underandel. Även här är det lokala perspektivet bärande, med så mycket butikstillverkat som bara är möjligt. Det ger ett fräschare och mer säljande utbud med bättre marginaler och större flexibilitet, säger Anders Huss och tackar ännu en gång för den fina utmärkelsen.
Anders Huss, vd på Emab. (Foto från Emab)
Motivering Årets Kedja, Emab:
Under de senaste åren har företaget bakom årets kedja tagit mer och mer plats på en tuff marknad. På bara tre år har jämförbara enheter ökat sin försäljning med 23 procent. Framgången har åstadkommits genom en rad noggrant planerade utvecklingsprojekt och självklart också genom ett genuint gott samarbete med kedjans enskilda medlemmar. Kombinationen att bygga butiker utifrån ett gemensamt centralt perspektiv samtidigt som man bejakar det lokala sortimentet, gör denna förhållandevis lilla organisation unik.
Sandra Starmer, Anna Rosenqvist, Linnea Noord och Hannah Ljunggren tillsammans med regionchefen Malin Dahlqvist. Hannah Gustavsson Österman och Ilja Gontcharov heter de två köpmän som inte deltog vid prisutdelningen.
Så var det då de fantastiska pressbyråköpmännen i Örebro som genom sina sociala samarbetsprojekt förgyllt tillvaron för flera olika utsatta grupper. Den här våren och sommaren har de till exempel delat ut 26 000 glassar till barn på sjukhus. Det var Malin Dahlqvist, regionchef på Reitan Convenience, som anmälde dem till utmärkelsen. Men eftersom de inte riktigt passade in i de befintliga kategorierna bestämde sig CSS för att dela ut ett särskilt pris just till dem. Köpmännen är totalt sex, de två som inte kunde vara med på prisutdelningen heter Hanna Gustavsson Österman och Ilja Gontcharov.
Motivering Convenience Retail Awards of Social Committment, Pressbyråerna i Örebro:
Det började med lussefika till äldreboenden, fortsatte med liknande gåvor till hemlösa och i år har det varit glass till barn på sjukhus. I samtliga fall handlar det om initiativ till samarbete med lokala företag och kunder för att tillsammans bjuda på något till människor som på olika vis behöver det lilla extra. Personerna i fråga brinner med gemensam glöd för att göra gott samtidigt som de når framgång med sina respektive verksamheter och alltid delar goda idéer med varandra. De är franchisetagare till Örebros Pressbyråer och de heter Anna Rosenqvist, Hannah Ljunggren, Sandra Starmer, Linnea Noord , Hannah Gustafsson och Ilja Gontcharov.
Här kan du läsa tidigare artikel om Pressbyråköpmännen
Per Hök från Göteborg har ett svårslaget branschrekord.
Så har vi slutligen årets mottagare av det pris som nu delas ut för tredje gången. Det är ingen kategori som man anmäler sig till utan som uppkommer av behov. Ett sådant var nu att uppmärksamma branschveteranen Per Hök som i allra högsta grad fortfarande är aktiv efter nästan 60 år i branschen. Ett stort grattis till denne hedersman får avsluta årets Convenience Retail Awards som undertecknad haft nöjet att få arbeta med. Tack alla inblandade. Ni är guld värda allihop, pris eller inte.
Motivering Convenience Retail Awards of Honour, Per Hök:
Under sina snart sex decennier i branschen har han både upplevt och hunnit med en hel del. Han har varit ägare till flera butiker och varit engagerad i olika branschföreningar. Som konsult har han hjälpt andra butiksägare med utveckling, lönsamhet och bokföring. Pers fantastiska insats för branschen började med en tobaksaffär på Såggatan i Majorna 1965 - och pågår fortfarande.
Här kan du läsa en tidigare artikel om Per Hök
Text och foto: Gunilla Pihlblad