Skip to main content

Rekordstor branschsamling

gruppen_vinkar.jpeg

 

Det var en rekordstor grupp som utgjorde deltagarna i årets upplaga av Convenience Stores Sweden Forum. Inbjuda vara alla medlemmar i den så kallade nätverksgruppen* där man dagen till ära också kunde hälsa två nygamla medlemmar välkomna, nämligen Cloetta och Carlsberg.

Platsen var som så ofta Villa Källhagen på Djurgården och dagen den 24 augusti. Förutom ett intressant program lockade också möjligheten att få träffa kolleger - för det är så man ser på varandra i det här nätverket. Inte enbart som kunder eller säljare, eller som konkurrenter. Utan som en branschfamilj som ytterst vill jobba för att convenience ska utvecklas på ett positivt sätt.

CSS vd Bengt Hedlund inledde med att berätta om de återstående aktiviteterna i årets program för Convenience Stores Sweden Networking Program: Study Day den 28 september, Category Management Education den 25-26 oktober och Meetings for Inspiration den 23 november.

Han avslöjade också en spännande nyhet, nämligen den att det finns långtgående planer på att till nästa år ersätta det nuvarande forumet med en convenience-gala, en hel dag och kväll med bland annat middag och prisutdelningar. 

 

dublin_filmen.png

 

Därefter visades en film från studieresan till Dublin som gjordes i månadsskiftet maj-juni och Bengt lät några av deltagarna som fanns på plats, berätta om sina upplevelser och intryck. Några kommentarer var att man tyckte att föreläsarna mycket bra, att butikerna var jättefina och att själva nätverkandet som vanligt var givande. Nästa år kommer resan med all sannolikhet att gå till Barcelona.

På tal om nya medlemmar i gruppen så kunde Bengt även berätta att ytterligare två företag förhoppningsvis är på väg in. Vilka det är ber vi att få återkomma till när det är helt klart. Och när så förhoppningsvis blir fallet, är det som Bengt uttryckte det, ”fullt lag”.

 

rapporten.png

 

Efter denna inledande information var det dags för Emma Wähl, analytiker på HUI Research att presentera den elfte upplagan av vår stora undersökning - CSS Consumer Insight Report. Den som baseras på 1 500 kundintervjuer och som har tre återkommande teman och sex fördjupningsområden. Vi lämnar er i spänd förväntan till nästa veckas utgåva av denna tidning, där det kommer en utförlig artikel om innehållet.

De två gästtalarna på forumet var Jonas Arnberg och Mark Wohltman. Sammanfattningar av deras respektive anföranden finner ni i separata artiklar i denna tidning. 

 

alla_vinnnare.jpg

 

I samband med denna forumdag delades ju årets utmärkelser - Convenience Retail Awards - ut. Det berättade vi utförligt om förra veckan, men om du skulle ha missat den artikeln kan du läsa den här:

Grattis till ett vinnande gäng

Ett fint sommarväder hade tillfälligt återvänt till Stockholm och inramade Convenience Stores Sweden Forum på ett värdigt sätt. Vi tackar alla medverkande, både talare och åhörare, och hoppas att vi ses igen under höstens olika aktiviteter.

*CSS Networking Program är en grupp där alla branschens kedjor och grossister medverkar samt cirka 30 st av de viktigaste leverantörerna. Läs mer här.

Text och foto: Gunilla Pihlblad