Allmänna läget en möjlighet för convenience?
Det är alltid intressant att lyssna på ekonomen och analytikern Jonas Arnberg. Speciellt när han beskriver det allmänna ekonomiska läget och i slutänden överför sina tankar om hur det påverkar - och ger möjligheter - för convenience-handeln.
Jonas Arnberg var tidigare vd för HUI Research. Idag är han verksam inom det egna företaget Detaljhandelspodden. På Convenience Stores Sweden Forum inledde han med att ge sin bild av såväl det allmänna ekonomiska läget som det inom retail.
Allt fokus ligger på att få ner inflationen. Konsumtion och investeringar sjunker under hela 2023. De flesta prognosmakare tror på ett ljust scenario och en hyfsad snabb vändning. Men Jonas menar att vi ska förbereda oss på en djupare svacka, en skakig marknad och förändrade konsumentbeteenden.
- Riksbankens rädsla bottnar i erfarenheten från tidigare perioder av stigande inflation. Det tar tid att få inflationen att falla när den väl har bitit sig fast. Därför är prishöjningar att vänta. Dessbättre har vi fortfarande jobb, men det finns en risk att det kan börja dra i väg även här.
Läget inom retail beskrev Jonas Arnberg med följande punkter:
* Vi handlar på kampanj
* Vi shoppar på Dollarstore
* Vi går på Lidl
* Vi köper second hand
* Vi tar med lunchlåda
- Konjunkturläget påverkar handeln så att lågpris och kampanjer växer, liksom e-handel och second hand. Det fysiska detaljhandelslandskapet ritas helt enkelt om. Så länge detta pågår är det viktigt att convenience-handeln hänger med på tåget, till exempel genom att se till att ha kampanjer och kanske ta fram lågprisvarianter av premiumvarumärken.
På restaurangsidan fungerar det bra med budget- och innerestauranger, medan mellansegmentet tappar, menade Jonas och övergick till att prata om e-handeln som nu tar tillbaka stafettpinnen.
- Vi är tillbaka i ett mönster där e-handeln växer cirka 10 procentenheter snabbare än butiksledet. Enligt Svensk Handel kommer vi att vara uppe i 50 procent av detaljhandelns försäljning 2025. Fysisk handel tappar mark på grund av hyreshöjningar, lönekostnader och utbyggd e-kapacitet.
Håller då infrastrukturen för en utbyggd e-handel? Ja, det är frågan då utlämningsställena förväntas tappa till förmån för hemleverans och paketskåp.
Men ny teknik möjliggör också nya format, generösare öppettider och smartare kampanjer, något som återspeglar sig även inom convenience, sa Jonas Arnberg och gav oss några poänger. Snabbare leveranser till exempel.
- Det blir fler nya aktörer på marknaden för matleveranser och hemleverans. Vi förväntar oss helt enkelt en smidig vardag.
Jonas Arnberg avslutade sitt föredrag med att delge oss sina tankar om convenience-handeln, sett i det stora sammanhanget. Det sammanfattade han så här:
* Fysisk handel monteras ner - möjlighet för conveneince och kompletteringshandel?
* Priserna kommer att höjas - men se till att ha kampanjer, erbjudanden, deals och ”värde för pengarna”.
* Säkra en buffert för oförutsedda händelser, och möjligheter.
* Konsolidering pågår, vilka luckor kan ni ta?
* Vilka möjligheter finns i utlämningsställets konsolidering?
Text samt foto på Jonas Arnberg: Gunilla Pihlblad
Övriga bilder från hans presentation