Jorden runt med Mark Wohltman
När Mark Wohltman, Global Director NACS, besökte Convenience Stores Sweden Forum den 25 augusti, tog han åhörarna med på en tur runt jorden. Vi fick veta vad som är hett inom convenience i de olika världsdelarna och Mark sammanfattade det så här: "Tech is part of the solution, but we also have the human connection".
Det var inte första gången den samlade svenska convenience-branschen lyssnade på Mark, som alltid har nya och intressanta fakta att förmedla. Dessa får han och NACS tillgång till genom sitt världsomspännande nätverk, Global Convenience Radar Screen, och han valde nu att börja med den del av världen som man förkortar APAC - South Asia Pacific. Här handlar det definitivt om ”food- & tech-innovation”.
- I Bangkok finns till exempel världens sjätte största kaffekedja, Café Amazon. Den ägs av ett stort oljebolag och den är på väg till Europa, sa Mark och drog en parallell till Shell Café som finns i Kina och även i Ungern.
- Det har inget med olja att göra, man använder bara varumärket. Detta är exempel på trenden ”From oil to hospitality”.
Om vi då går till Europa så är rubriken ”Hospitality & Sustainability”. Det handlar bland annat om att människor åker till stora vägstationer för att tillbringa dagen eller kvällen där. För på de här stora anläggningarna finns ju allt som hela familjen kan önska, både i form av mat och dryck samt sysselsättning. Vi i CSS såg det tydligt när vi var på vår studieresa till Dublin där till exempel Applegreen är en sådan kedja.
Vi åker vidare till MENA, det vill säga ”Middle East North Africa” och får veta att här handlar det idag om design, både inne och ute. Om arkitektur som inte bara är funktionell utan som sticker ut ordentligt, som de stora skärmtaken över bensinstationerna i Dubai.
- Det ska vara mer än att man bara handlar, en upplevelse helt enkelt, sa Mark Wohltman. Kunderna uppskattar detta.
I Sydafrika talar NACS om ”In the fast lane” och menar att här finns det en stor potential - om man bara klarar av att hantera politiken. Flaggskeppet är kedjan Sasol som har femstjärniga butiker och restauranger och som inte liknar något annat.
Efter detta landade Mark Wohltman i Polen för att berätta om ”Start ups & market leaders”. Zabka (Zappka) är Europas största självständiga butikskedja och den finns i olika format; indoor, outdoor och bric-and-mortar.
- Det kommer för övrigt stora bolag från övriga delar av världen in i Europa, sa Mark och nämnde ett mexikanskt sådant - och 7-Eleven.
- De är på gång och söker masterfranchises nu.
DE/AT/CH, dvs Tyskland, Österrike och Schweiz beskrivs som ”Mature & Innovative”. Här är det svårt för andra att ta sig in, förklarade Mark Wohltman och berättade om kedjan Lex som skapat en historia genom varumärket den lilla musen Lexie.
- Här gick man all in med prylar och kläder. Det är de anställda som personifierar Lexie och folk älskar det. Kan jämföras med Wawa i USA.
Mark skickade avslutningsvis med en tänkvärd förklaring till det som på engelska heter ”hospitality”. Det vi skulle kalla gästfrihet.
- Hospitality means not only selling things, it also is an invitation.
Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Mark Wohltmans presentation
Foto överst: lånat från LinkedIn