Skip to main content

Mycorena och Atria i samarbete för framtidens livsmedel

jya2cfda3shljmhlmagz.jpeg

 

Mycorena, en svensk pionjär inom tillverkning av mykoprotein, och Atria Sweden, ett av norra Europas ledande kött- och livsmedelsföretag, har inlett ett partnerskap för att gemensamt utveckla och sälja en ny generation av hållbara och näringsrika produkter som korv, hamburgare och smörgåspålägg baserade på mykoprotein. 

Mycorena är ett Göteborgsbaserat livsmedelsteknikföretag som har utvecklat en svampfermenteringsprocess för att producera mykoproteinet Promyc. Mykoprotein är ett komplett protein som innehåller alla nio essentiella aminosyror och det representerar ett miljövänligt alternativ till köttproteiner. Det är också fritt från de vanligaste allergenerna, vilket gör det till ett säkert och hälsosamt val för konsumenter med olika kostrestriktioner. 

Atria är livsmedelsföretaget med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims och Sibylla. I Sverige tillverkar och säljer Atria korv, hamburgare, kallskuret, delikatesser och måltidslösningar till både dagligvaruhandel, restaurang och servicehandel. En koldioxidneutral livsmedelskedja är ett av Atrias huvudmål och att erbjuda varierad och klimatsmart mat är därför en viktig del i Atrias produktutveckling.

Under partnerskapet kommer Mycorena att skala upp produktionen av mykoprotein till Atria, som i sin tur kommer att använda sin starka innovations- och produktutvecklingskapacitet för att skapa nya alternativa proteinprodukter baserade på mykoprotein. De nya produkterna blir ett komplement till Atrias produktsortiment för att möta konsumenternas snabbt växande efterfrågan på hållbara proteinkällor. Partnerskapet syftar till att revolutionera den globala mykoproteinförsörjningen under de kommande åren.

- Detta partnerskap markerar en viktig milstolpe för Mycorena, säger Ramkumar Nair, VD för Mycorena. Atrias expertis inom produktutveckling och etablerade kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden.

Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden, kommenterar:

- Mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för oss. Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener.

Källa och bild: Atria