Skip to main content

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

tztqfr6zqegcktodakzm_kopia.jpg

 

Engångsartiklar och förpackningar är några av de stora knutarna att lösa för en hållbar omställning i servicehandeln. Därför ingår nu Circle K, Panter och Tingstad ett pilotsamarbete för att testa ett cirkulärt system i syfte att minska mängden engångsartiklar. Kunderna erbjuds helt enkelt att låna matlådor och muggar för sin take-awaymat, ungefär som man lånar böcker på ett bibliotek. Produkterna är avsedda för flergångsanvändning och ingår i en cirkulär modell.

Circle K serverar dagligen över 30 000 koppar kaffe och 80 000 varma måltider på sina stationer runt om i landet. Fokus på förpackningar och att minska exempelvis mängden plast har funnits länge. Nu tar man ett nytt steg och testar en lösning där kunderna erbjuds mat och dryck i kärl och muggar anpassade för flergångsanvändning. Dessa returneras sedan i valfri butik eller station som är anslutna till systemet.

- Vi är ständigt på jakt efter spännande samarbeten som bidrar till en mer hållbar verksamhet och därför är vi glada att kunna testa den här lösningen på våra stationer. Med vår storlek kan vi göra stor skillnad, säger Stefan Andréasson, Senior Manager Food på Circle K.

Den lösning som Circle K nu testar är ett samarbete mellan Panter och Tingstad. Tingstad tillhandahåller produkterna medan Panter har utvecklat ett digitalt retursystem. Kunden skapar ett konto hos Panter, därefter scannas lånade matlådor och muggar i webappen, och sedan återlämnas kärlen hos valfri ansluten partner inom sju dagar.

- Vi är särskilt glada att en så stor aktör som Circle K väljer att ligga i framkant. Med det nya lagkravet om returlösning för takeaway bara månader bort är det smart av Circle K att komma i gång och testa för framtiden, säger Clara Lidberg, grundare och vd på Panter.

Projektet pågår inledningsvis på ett antal stationer i Göteborgsområdet, för att sedan tas ut på samtliga stationer vid årsskiftet.

Källa och bild: Circle K