Femstegsplan från BAT för vejp-produkter
Årets Global Tobacco & Nicotine Forum (GTNF) samlade tobaksföretag, folkhälsoexperter, regeringsrepresentanter och investerare i Seoul, Sydkorea. Ett av företagen som var på plats var BAT, som presenterade en femstegsplan för en bättre reglering av vejp-produkter.
GTNF grundades i Rio de Janeiro 2008 i syfte att främja dialog om samt diskutera framtiden för tobaks- och nikotinindustrin. Sedan dess äger den rum årligen på olika platser runt om i världen.
BAT har efterlyst ett smartare regelverk för vejp-produkter för att hjälpa regeringar världen över att uppfylla sina mål om ett rökfritt 2030, men också för att de aktörer på marknaden som inte följer reglerna ska straffas.
På GTNF presenterade företaget sin femstegsplan för bättre reglering av vejp-sektorn. Planen pekar på hur tillsynsmyndigheter och regeringar bättre kan reglera vejp-produkter, och samtidigt hjälpa rökare att byta till produkter som är mindre skadliga för hälsan än traditionella cigaretter. Man menar också att planen kan bidra till att uppnå rätt balans mellan minskade skadeverkningar och färre oavsiktliga konsekvenser, som till exempel minderårigas tillgång till produkterna.
Kingsley Wheaton, BAT’s Chief Strategy & Growth Officer, skulle ha presenterat planen men då han fick förhinder så blev det istället Jonathan Atwood, BAT’s Global Head of Business Communications, som fick ta över. Atwood sa bland annat:
- Det finns fem områden där mer skulle kunna göras när det gäller reglering. Det här är områden som tillsynsmyndigheterna bör undersöka, och införa en smart lagstiftning som är rätt för just deras marknad.
- För det första: Teknik och funktion. Vejp-produkter bör endast vara tillgängliga för vuxna konsumenter. Både det förebyggande arbetet och ett begränsande regelverk för minderåriga är avgörande. Tekniken kan hjälpa till i detta avseende.
- För det andra: Man bör erkänna att smaker är en viktig drivkraft för rmånga rökare som söker alternativa produkter, men dessa smaker i vejpprodukter ska inte rikta in sig särskilt på minderåriga.
- Punkt tre handlar om tillverkning och import. Se till att produkter som inte uppfyller kraven inte kan nå ut på marknaden överhuvudtaget.
- För det fjärde: Där inget regelverk finns så kanske tillsynsmyndigheter ska titta på vem som ska kunna sälja vejpprodukter, och var. Rimliga skyddsåtgärder vid försäljningsstället skulle bidra till att säkerställa att dessa produkter endast säljs till vuxna konsumenter. Lösningar som licenser samt teknik för ansiktsigenkänning bör noga övervägas.
- Slutligen, verkställighet och påföljder. Regeringar måste utöva sin makt och se till att konsumenterna köper lagliga produkter. Regelverket bör tillämpas strikt och de som inte följer det ska mötas av sanktioner.
Jonathan Atwood, BAT’s Global Head of Business Communications. Foto: LinkedIn
Atwood avslutade med att säga:
- Det får inte råda något tvivel om vad BAT står för. En framtid där produkter som är mindre skadliga för hälsan lyfts fram som alternativ. En framtid där innovation frodas, och där miljoner konsumenter är fria att välja mellan dessa olika alternativ.
- Vi uppmanar regeringarna, tillsynsmyndigheter och branschkollegor att samlas för en hållbar och progressiv miljö i vilka dessa produkter säljs och marknadsförs på ett ansvarsfullt sätt.
Sammanfattning och översättning: Ann Hedlund