Smakfull mässa med blick mot framtiden
Fastfood & Café & Restaurant Expo (FFCR) har precis arrangerats i Malmö. Närmare 3100 fackbesökare fick ta del av över 100 utställares tjänster och produkter. Många samlades vid mässans Experience Area för att lära sig mer om och inspireras av framtidens ingredienser. I köket bjöds på fermentering, igelkottetaggsvamp, 3D-printat kött och blå mat. Convenience Stores News var också på plats och spanade in några intressanta produkter.
Det blev två dagar med trendspaningar, nyheter, kunskapsutbyte och nätverkande. På mässgolvet kunde besökaren även få inspiration och kunskap från branschprofiler såsom Gustav ”Jävligt Gott” Johansson, Jenny ”Surtanten” Niekell och Årets kock 2022, Jessie Sommarström.
Jessie Sommarström pratade om behovet att välja rätt råvaror och laga mer hållbar mat och bjöd på köttbullar, tillagade av 50 procent blandfärs och 50 procent färs från svenskodlade baljväxter. Med ett enkelt byte av råvaror kan man skapa en god, hållbar variant av en älskad familjeklassiker.
'- Vi är väldigt glada för alla utställare, besökare och talare som tillsammans skapade en unik upplevelse i veckan. I en tid som denna är det viktigare än någonsin att vi träffas ansikte mot ansikte, för det är just i det fysiska mötet mellan människor som många av de största möjligheterna uppstår. Vi fick också till oss att det är väldigt viktigt att mötesplatsen finns kvar i den södra regionen av vårt land. Vi kommer därför jobba ännu mer med lokala samarbeten till nästa gång, säger Victoria Widell Ahlberg, projektledare för FFCR.
Lena Gustavsson från SIA Glass visade stolt upp deras glass.
Convenience Stores News besökte också mässan i Malmö. Många fina montrar och intressanta produkter. Vi stannade till hos Sia Glass som kraftigt har ökat sin kapacitet att tillverka styckglass inför 2024, och därmed satsar man stort även i vår bransch. Sia Glass är dessutom ny medlem i CSS Networking Program i år, och har deltagit på alla våra aktiviteter.
På hösten lanseras inga nya glassar men Johannes, Fabian och Fehko från Unilever/GB Glace är glada ändå.
Bar Djus heter ett danskt företag som kallpressar och sedan fryser juicen. Hållbarheten blir lång, upp till ett år. Den innehåller inga konserveringsmedel och är inte pastöriserad. Vi testade citronjuicen och den smakade både gott och fräscht. Juicen finns i smakerna citron, lime, pink grape och ingefära.
Peas Of Heavens produkter är vegetariska och finns bland annat hos Reitan.
Gunilla Edström från företaget Gudruns berättade att deras försäljning i huvudsak sker till storhushåll och lunchrestauranger, men att man har funderat på att ta sig in i convenience-branschen när det gäller korv. Konkurrensen är tuff och man har inte bestämt sig ännu, säger hon.
Scan har varit en del av CSS nätverk länge, men Mattias Olsson är ny. Han berättade att han speciellt uppskattade årets CSS Store Tour till Dublin som var hans första kontakt med CSS Networking Program.
Gunilla Edström (Gudruns) och Mattias Olsson (Scan).
Arla slår ett slag för vita pizzor som görs med deras produkter, bland annat creme fraiche och ost. Man bakade pizzor på plats med nya osten Arla Pro som är en tärnad mozzarella.
Magnus Johnsson från Kahls kaffe berättade om deras nya kalendrar - en kaffekalender och en tekalender. De innehåller flera sorters kaffe eller te så man kan variera olika smaker mellan olika dagar.
Röda och gröna kalendrar i hyllan.
FFCR kommer att arrangeras nästa gång i Malmö den 24-25 september 2025. Däremellan gör mässan ett stopp i Stockholm den 31 jan-1 feb 2024 och 25-26 sept 2024 i Göteborg samt Tammerfors i Finland den 24-25 jan 2024.
Text: Easyfairs och Ann Hedlund
Foto: Bengt Hedlund
Översta bilden från Easyfairs