Skip to main content

Nu öppnar en 7-Eleven som en del av Arlanda flygplats storsatsning

yg9ezopzky91i7tmbmpx.jpeg

 

Den 27 september slog en av Sveriges största 7-Eleven upp sina dörrar. Butiken ligger på Marknadsplatsen, Arlanda flygplats nya storsatsning på mat och handel, och är utformad enligt 7-Elevens nya butikskoncept med fokus på mat, måltider och snabb service för människor på väg.

Tidigare i år stod det klart att Reitan Convenience Sverige vunnit Swedavias offentliga upphandling. På Marknadsplatsen, som är Arlandas största satsning någonsin inom handel, mat- och dryck, kommer en helt ny 7-Eleven-butik att öppna. 

Med sina 130 kvadratmeter (och ytterligare 20 kvadratmeter kommande år) blir butiken till ytan en av de största i Sverige för att kunna ta emot de cirka 30 000 människor som beräknas passera varje dag. Avtalet mellan Reitan Convenience Sverige och Swedavia löper under fem år.

Butiken är byggd enligt 7-Elevens nya butikskoncept med mat och måltider i fokus för att kunna erbjuda ett brett och modernt matutbud samtidigt som inredningen har smarta och hållbara lösningar. För att möta resenärernas behov av att kunna handla snabbt och smidigt kommer butiken att ha fyra självscanningskassor. Beroende på besöksantalet och efterfrågan kan antalet på sikt utökas ännu mer. 

– Det känns fantastiskt kul att äntligen få slå upp portarna till vår nya 7-Eleven. Med våra totalt sju butiker på Arlanda befäster vi nu vår närvaro här på flygplatsen och jag är övertygad om att våra butiker kommer tas emot med öppna armar bland resenärerna. Det känns även bra att kunna erbjuda ett gott och prisvärt alternativ när det kommer till såväl mat som fika och snacks på flygplatsen, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige. 

Under årsskiftet 2024/2025 beräknas Marknadsplatsen vara helt färdigbyggd. Med sina cirka 11 000 kvadratmeter yta kommer den att erbjuda spännande butiker och restauranger med nordisk prägel. 

– Det uppdämda behov vi ser när det gäller resor efter pandemin omfattar även shopping och köp av mat och dryck. Våra befintliga butiker på Arlanda har haft en god försäljningsutveckling i år och även under 2022. Samtidigt så är det nya shoppingutbudet med ett 40-tal nya koncept som nu utvecklas, något helt nytt för flygplatsen och vi har höga förväntningar på det nya utbudet, berättar  Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia.

Tidigare i sommar öppnade Reitan Convenience i Sverige (RCS) ytterligare tre butiker på Arlanda medan befintliga butiker på både Arlanda och Landvetter kommer att fräschas upp. Med sina totalt sju conveniencebutiker på Arlanda och två på Landvetter stärker RCS därmed sin närvaro för resenärer på Sveriges största flygplatser.

Källa och bild: Reitan Convenience Sverige