Convenience-handeln växer fortfarande
Convenience-handeln växer för tionde kvartalet i rad, men en stor del i tillväxtsiffran består fortfarande av prisökningar. Kvartal tre i år steg tillväxten med 1,9 procent jämfört med samma kvartal föregående år, en till synes bra siffra.
- Men i verkligheten ligger försäljningsvolymerna i stort sett stilla. Hela tillväxten består av prisökningar, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden.
Den ackumulerade tillväxten i år ligger på 4,1 procent, vilket också till stor del består av prisökningar. Vår bransch har hittills i lågkonjunkturen alltså inte drabbats av några betydande försäljningstapp. Det kan bero på att branschens varor har relativt låga priser i kronor och till stor del består av det man gärna vill "unna sig".
- Dock är tillväxttakten på nedåtgående de senaste fem kvartalen och det kan tyda på att vi ändå påverkas något av konjunkturen, avslutar Bengt Hedlund.
Staplarna visar kvartalets utfall och linjen visar utfallet för rullande fyra kvartal. Bild: HUI
CSS Index historia. Bild: Bengt Hedlund