Celsius tar energidryckskategorin till nya höjder
Efter att ha hållit en hög fart under hela året, så tar nu Celsius nästa steg för att driva energidrycks-kategorin framåt tillsammans med Circle K. Genom att förlansera av den nya limited-edition-smaken Arctic Vibe exklusivt på Circle K tar företaget kategorin till nästa nivå.
Celsius har på senaste tid tagit stora kliv framåt på marknaden, speciellt inom conveniencehandeln. Alex Darvishnejad, säljdirektör Celsius Sverige, säger:
- Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på energidryck på totalmarknaden som växer med +12 procent i värde hittills i år*. Under samma period har Celsius ökat försäljningen med +52 procent mot föregående år* och är därmed en stor faktor till kategorins starka utveckling. Faktum är att Celsius ensamt står för en tillväxt på 109 miljoner kronor i år, vilket är cirka en tredjedel av den totala tillväxten inom kategorin*.
- Vi är oerhört glada och stolta över den framfart vi har tack vare ett starkt varumärke och ett riktigt bra samarbete med våra kunder. Vi har inga planer på att dra ner tempot, tvärtom kommer vi att lägga in nästa växel och öka farten till 2024, säger Alex.
Varför har ni valt att göra denna förlansering hos Circle K?
- Circle K är en ledande aktör inom convenience med trafikbutiker över hela Sverige. Där når vi vår målgrupp på ett bra sätt vid köptillfället. Vi har ett mycket starkt samarbete som har genererat otroligt värde för samtliga parter. Hittills i år har vi vuxit med hela 55 procent i värde och hjälpt vår kund att driva kategorin.
Hur bidrar denna förlansering till convenience-handeln?
- Celsius nyhetslanseringar är väldigt uppskattade bland konsumenter och inte minst bland vår målgrupp, som konstant söker nya smaker och upplevelser. Med en förlansering exklusivt på Circle K driver vi våra konsumenter till trafikbutikerna för att prova vår senaste smak, vilket driver ökat värde och försäljning inom convenience-handeln på ett mycket fint vis.
Årets produkt hos Circle K.
Celsius har precis vunnit årets produkt på Circle K. Motiveringen löd:
”Hårt arbete lönar sig och med sitt nyvunna självförtroende och en stor smaksäkerhet fortsätter nyhetssuccéerna att flöda. Lägg till det en dedikerad säljkår som dagligen vinner ny mark.”
Vad är det som ligger bakom vinsten?
- Tack vare ett fantastiskt team levererar Celsius spännande smaker som tilltalar målgruppen och ett varumärke som supporterar och engagerar sig i deras aktiva livsstil. Adderar man in en flitig säljkår och det starka globala samarbetet vi har med Circle K så har man starka förutsättningar för tillväxt. Det är en stor ära och vi är väldigt glada, avslutar Alex.
*Nielsen IQ Discovery Sept-2023
Text: Ann Hedlund
Foto: Celsius