Skip to main content

Köpcentrum driver handeln framåt

kopcentrum_beskuren.jpg

 

Den senaste köpcentrumkartläggningen från HUI visar att den totala omsättningen i köpcentrum och handelsområden ökade med 8,1 procent i löpande priser under 2022. Köpcentrum ökade med hela 11,4 procent i löpande priser och handelsområden med 5,0 procent. Försäljningen är därmed  tillbaka på pre-pandemiska nivåer.

HUI och NCSC har nyligen släppt rapporten Svenska Köpcentrum som ger en heltäckande bild av den svenska köpcentrumbranschens utveckling under 2022. Rapporten baseras på data från SSCD och sammanställer nyckeltal från samtliga svenska köpcentrum och handelsområden.

Efter två tuffa år för Sveriges köpcentrum och handelsområden växte branschen kraftigt under 2022. Pandemirestriktionerna togs bort och konsumenter återgick till arbete på kontor och aktiviteter som varit begränsade under pandemin. Med en minskande e-handel såg den fysiska handeln ett uppsving och tillväxten drevs av köpcentrumen. Omsättningen i Sveriges köpcentrum och handelsområden växte med 8,1 procent i löpande priser och är nu tillbaka på 2019 års nivåer.

 

definition.png

Bild: HUI

 

Köpcentrumens omsättning växte med 11,4 procent i löpande priser under 2022 och var den drivande kraften av tillväxten i branschen. De branscher som dominerar i köpcentrum såsom beklädnad, restaurang och kommersiell service såg en stark tillväxt under året när konsumenter gick tillbaka till arbete och andra aktiviteter utanför hemmet. Således fick konsumenter under 2022 ett nyfunnet intresse att besöka köpcentrum. Handelsområdenas omsättning ökade under 2022 med 5,0 procent i löpande priser. Dessa centrum klarade sig bättre under pandemin och såg därmed en något lägre tillväxt än köpcentrumen.

- Handel på kommersiella platser som köpcentrum, gallerior och handelsplatser är återigen motorn för svensk detaljhandel. Ett tydligt bevis på att svenskarna prioriterar service och upplevelser, säger Kajsa Hernell, vd för NCSC.

Michael Cronholm, COO på HUI fyller på:

- Pandemin är över, e-handeln tappar andelar och handel i närhet av kontor samt destinationshandel återtar marknadsandelar. Westfield Mall of Scandinavia återtar förstaplatsen bland Sveriges största köpcentrum och gränshandelscentrumen är återigen ett mecka för norrmännen.

 

avslutande.png

Bild: HUI

 

Text: Gunilla Pihlblad