Skip to main content

Coca-Cola sprider julmagi genom att hylla våra inre jultomtar

r6cjf20orftpxfrxjrid_kopia.jpg

 

Årets julkampanj The World Needs More Santas lyfter fram de goda gärningarna i vardagen och hyllar eldsjälarna runtom oss. Genom att hylla snällhet vill Coca-Cola bidra till julstämningen och inspirera oss alla att ta fram vår inre jultomte.

För många börjar julens magi spira när den klassiska julreklamen från Coca-Cola visas på TV. Den kommer självfallet att visas även i år, men Coca-Cola har också tagit fram en helt ny reklamfilm för att sprida ännu mer julkänsla. I filmen får vi se hur magi kommer till liv ju mer snällhet som sprids genom små och stora handlingar i vardagen. Vi får se en stad där hundratals jultomtar går runt på gatorna och uträttar goda gärningar. Filmen påminner oss om att det finns en "inre jultomte" inom oss alla och hur viktigt det är att bry sig om sin omgivning och göra snälla saker för andra.

– Även de minsta snälla gärningarna kan värma hjärtat, göra gott och föra människor samman. Därför vill vi på Coca-Cola påminna om att snällhet smittar genom att väcka vår inre jultomte för att sprida julens magi, säger Sara Andersson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige.

Coca-Cola förknippas med bilden av den klassiske jultomten sedan han började synas i julreklamen på 1920-talet. 1931 gav Coca-Cola illustratören, tillika svenskättlingen, Haddon Sundblom från Michigan i uppdrag att skapa bilder av jultomten som skulle användas i företagets julannonser. Originalen av Sundbloms verk finns idag i konstgallerier världen över. 

Den här julen vill Coca-Cola i Sverige belysa personer runt om i landet som skapar den bästa sortens magi och gör världen lite snällare. Därför börjar nu arbetet med att leta efter ett antal eldsjälar och initiativ som på ett särskilt fint sätt representerar julens magi och bidrar till en snällare värld. Dessa kommer att hyllas av Coca-Cola i flera kanaler och stöttas på olika sätt så att de kan göra ännu mer och inspirera fler till goda gärningar.

Stödet till initiativen ges av Coca-Cola i Sverige. Som en del av detta projekt kommer även medarbetare på Coca-Cola ha möjlighet att aktivt vara med och stötta lokala initiativ runtom i landet. Samtliga anställda på Coca-Cola har årligen ett antal dagar att lägga på volontärarbete för att tillsammans bidra till en bättre värld. Tidigare i år anordnades bland annat en skräpplockardag där man bidrog till att samla in över 5 ton skärp från land och vatten.

Coca-Cola har även skapat en digital upplevelse i form av ett quiz för att få reda på vilken sorts jultomte man är – den generösa, glada, omtänksamma eller empatiska. Ladda ner Cokeappen för att göra quizet och se nedan länkar för mer information.

Källa och bild: Coca-Cola