Skip to main content

Smakförbud leder till ökad cigarettförsäljning?

skarmavbild_2023-11-13_kl._18.52.18.png

 

Förbud av smaksättningar i e-cigaretter ökade försäljningen av traditionella cigaretter. Det visar en ny amerikansk studie. Forskarna jämförde försäljningen av vejpprodukter respektive röktobak i närbutiker och bensinmackar, före och efter ett smakföbud blivit infört. 
- Mycket tyder på att fler unga började köpa cigaretter istället för e-cigaretter, säger ekonomiforskaren Michael Pesko.

Smakförbud, höga skatter och andra restriktioner, är vanliga politiska verktyg för att förhindra unga och minderåriga från att använda elektroniska cigaretter. Men vad blir egentligen konsekvenserna av sådan lagstiftning? Det ville forskare vid Yale School of Public Health och Missouri University ta reda på.

Totalt har 375 olika lokala amerikanska myndigheter samt sju delstater förbjudit alla smaker i e-vätska, förutom mentol och tobakssmak. På federal nivå är det dessutom förbjudet att sälja förfyllda poddsystem med annat än nämnda smaker. Det federala förbudet gäller dock inte engångsmodeller eller e-vätska på flaska, något som de lokala förbuden ofta innefattar.

- Vi tittade på försäljningen av både poddar och engångsmodeller mellan åren 2018 till 2023 i de stater där man infört smakförbud, och jämförde det med hur försäljningen av cigaretter har sett ut under samma period. Då kunde vi se effekterna före och efter förbudet och dessutom jämföra med de som inte infört ett förbud, säger Michael Pesko, ekonomiforskare vid Missouri university till nyhetskanalen RegWatch.

Studien fokuserade på försäljningen inom den så kallade convenience-sektorn, det vill säga närbutiker, bensinmackar och liknande. Här säljs e-cigaretter sida vid sida med vanliga cigaretter, och enligt Michael Pesko är det i den miljön man tydligast ser effekten av begränsande lagstiftning.

- Resultaten visade att e-cigarettförsäljningen dalade rejält efter ett smakförbud. Samtidigt ökade cigarettförsäljningen markant. För varje 7 milliliter e-vätska som inte såldes, såldes istället 15 cigaretter, säger Pesko.

Smakförbud har blivit ett politiskt verktyg för att stävja bruket av e-cigaretter bland unga. Enligt förespråkarna är det främst frukt och godissmaker som lockar unga att vejpa. Och det stämmer säkert, enligt Michael Pesko.

- Vi ser ju i våra studier att smakerna är högt värderade på marknaden. Om vi inför restriktioner av smaksättningarna i e-cigaretter ser vi ju ett dramatiskt fall i försäljningen, helt klart, säger han till RegWatch.

Men enligt Michael Pesko visar resultatet även på en annan, kanske inte lika önskvärd, effekt.

- Vi kan inte se åldern på köparna i försäljningsstatistiken, men vi vet att rökande ungdomar föredrar att köpa vissa cigarettmärken. När ett smakförbud infördes, ledde det samtidigt till en betydande ökning av försäljningen av just de cigarettmärken som ungdomar brukar köpa. Det är oroande, främst ur ett hälsoperspektiv, då skadeverkningarna av rökning är betydligt större än av vejpning, utifrån vad vi vet idag, menar Pesko.

Studien finansierades av National Institutes of Health (NIH), FDA (amerikanska livs- och läkemedelsverket) och National Institutes on Drug Abuse.

Forskargruppen, ett samarbete mellan Yale University School of Public Health och universitetet i Missouri, har tidigare tittat på försäljningsstatistik i samband med att skatter har införts på e-cigaretter och e-vätska. Även här såg man tydliga tecken på att e-cigaretter och traditionella cigaretter är utbytbara på marknaden.

- Egentligen är det inte så anmärkningsvärt, säger Pesko till RegWatch.

- Om vi tänker att det finns 10 nikotinprodukter på marknaden och en av dem är e-cigaretter. Och så ser vi till att en av dem, i det här fallet e-cigaretten, blir rejält mindre attraktiv än den varit. Då kommer vi att se en effekt. Vissa konsumenter kanske lämnar nikotinmarknaden helt och hållet, visst. Men en majoritet kommer sannolikt att byta till en annan nikotinprodukt. Den som tror att ett smakförbud för e-cigaretter leder till att folk slutar köpa nikotinprodukter lever i en fantasivärld, avslutar Michael Pesko.

Källor och länkar:

Studie via SSRN: E-cigarette Flavor Restrictions’ Effects on Tobacco Product Sales 

Studie via ScienceDirect: Intended and unintended effects of e-cigarette taxes on youth tobacco use

Hela intervjun med Michael Pesko via RegWatch (Kanadensisk nyhetsplatform om skademinimering driven av Brendt Stafford)

Text och bild: Stefan Mathisson, vejpkollen.se