David satsar på service i hembygden
Han är 30 år och uppvuxen på den den lilla orten där han sedan slutet av sommaren driver en butik som funnits länge med olika profiler och ägare. Motiven till satsningen är flera, men i första hand handlar det om samlad service.
- Det går inte bara att sälja livsmedel, serviceutbudet måste utökas. Och såväl företags- som föreningsverksamhet måste samverka, säger handlaren David Gustafsson.
Vi befinner oss i Sköllersta som ligger i Hallsbergs kommun med cirka två mil till såväl huvudorten som Örebro och med Kumla på ännu lite närmare håll. Upptagningsområdet för butiken är cirka 600 hushåll och här finns en del förbipasserande eftersom riksväg 52 går precis utanför samhället. Men allra mest finns här den stora charkfabrik som man fortfarande säger ”Lithells” om, men som numera heter Atria och där bland annat Sibylla-produkterna tillverkas.
- Utan fabriken tror jag inte att samhället Sköllersta hade funnits idag, säger David och menar att bland de anställda finns det många potentiella kunder.
- Att fabriken dessutom byggs ut är ett stort plus för orten och även för butiken.
Butik har det funnits här sedan 70-talet. Men var sak har sin tid och nu är det David Gustafssons tid!
Han är entreprenör som gillar att driva idéer och bolag och han har erfarenhet från restaurangbranschen. Att ta över butiken kändes som ett bra ben till i de verksamheter han redan är involverad i. Bland annat den där där han ställer ut och fyller upp så kallade smarta kylskåp på företag.
Huset som inhyser butiken och grannarna pizzerian och frisören byggdes på 1970-talet. Då var det för Konsum som lades ner för ungefär 30 år sedan. Därefter flyttade Ringenbergs Livs in, en Ica-butik som tidigare fanns i korsningen mellan riksvägarna 52 och 51, i närbelägna Kävesta. Så småningom försvann även Ica och butiken kom att bli en Handlar’n, som sedan haft flera olika ägare.
- Den var egentligen inte till salu nu. Men jag frågade förra ägaren om hon var intresserad av att sälja, säger David som började sitt övertagande med att rent fysiskt möblera om och fräscha upp samt bredda utbudet.
- Man måste lyssna på kunderna och det gör jag fortlöpande.
- För övrigt har vi lyckats få tillbaka Svenska Spel samt utökat paketservicen med ytterligare en distributör. Där är vi nära nog kompletta och jag hoppas få klart med såväl Postbox som Instabox framöver. I dagsläget hanterar vi cirka 100 paket om dagen.
Tre bilder, tre nysatsningar för Handlar’n i Sköllersta.
Den största förändringen är dock öppettiderna som fördubblats tack vare att David investerat i teknik för att kunna ha butiken obemannad vissa tider. Kunderna blev nog lite oroliga när de hörde talas om detta. Men det handlar alltså om att ha öppet mera och ha samma bemannade öppettider som tidigare, vilka är 10-19 vardagar och 12-16 lördagar. Butiken är dock tillgänglig klockan 6-22 alla dagar i veckan.
- Det är helt klart ett lyft och betyder en direkt merförsäljning. Nu används ju självscanningskassan till viss del även under bemannad tid, men efter tre månader går cirka en fjärdedel av omsättningen genom den. Användningen ökar då det har tagit lite tid för en del att vänja sig vid tanken.
I butiken fanns även tidigare en viss cateringverksamhet med i första hand smörgåstårtor. Det har David Gustafsson fortsatt med och även här kommer han försöka satsa mer. Han gör dessutom, via sin restaurangverksamhet, matlådor som i första hand är för de smarta kylskåpen, men som även säljs i butiken. Här finns också en stor fördel av att kunna använda varor i butiken, till exempel kött, som annars skulle riskera att bli svinn.
Smörgåstårtor och matlådor kan komma att bli allt viktigare i butiken.
Men mest av allt handlar det alltså om service på en ort där David och hans familj lever och bor. Sköllersta har en bra kurva, det byggs och flyttas in, något som naturligtvis finns med i kalkylen för butikssatsningen. David berättar att han precis avslutat det han kallar fas 1, att få struktur och ordning på verksamheten samt förmedla till konsumenterna att vi finns och vad vi erbjuder. Nu går han in i fas 2.
- Nu ska jag börja konkurrera och visa kunderna att det lönar sig att handla här. Mer aggressiv marknadsföring helt enkelt.
Omsättningen under de här första tre månaderna motsvarar min budget så jag är nöjd och tacksam. Men jag vill - och ska - mera, avslutar David Gustafsson som har en heltidsanställd i butiken för att själv kunna jobba aktivt med uppföljning och planering.
Text och foto: Gunilla Pihlblad