Skip to main content

Pressbyrån och 7-Eleven satsar på återanvändbara kaffekoppar

g75lq07mkrlxpttwwbh8_kopia.jpg

 

Reitan Convenience i Sverige (RCS) ingår nu ett samarbete med Tingstad och techföretaget Panter för att erbjuda kunderna återanvändbara kaffemuggar och matförpackningar på Pressbyrån och 7-Eleven. Från och med årsskiftet kommer kunder på Pressbyrån och 7-Eleven att kunna välja återanvändbara kärl vid köp av exempelvis kaffe eller sallad i utvalda butiker. 

Den 1 januari 2024 träder en ny lag i kraft som innebär att restauranger och caféer som säljer fler än 150 enheter i engångsförpackningar om dagen, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, ska kunna erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ. Under 2023 har Reitan Convenience Sverige (RCS) genomfört både pilottester kring återanvändbara kärl och haft dialoger med aktörer från näringslivet, i syfte att förbereda sig inför den nya lagen.

- Vi såg tidigt möjligheterna med att erbjuda återanvändbara kärl till våra kunder och var tidiga med att testa detta i flertalet butiker. Efter noga övervägande har vi nu valt att samarbeta med Tingstad och Panter och ser fram emot att fortsätta utveckla systemet tillsammans med dem. Det viktigaste för oss är att kunna underlätta för våra kunder att göra smartare val, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

En av de viktigaste frågorna i diskussionerna har varit att kunna erbjuda en enkel lösning för kunderna genom att vara del av ett system som erbjuds av många andra. Från och med årsskiftet kommer kunder på landets största Pressbyråer och 7-Eleven-butiker att erbjudas återanvändbara kärl vid köp av exempelvis kaffe och sallad. Detta görs tillsammans med Tingstad och techföretaget Panter och blir det första rikstäckande initiativet. 

Först ut är butiker i Stockholm, Göteborg, Lund, Skövde, Karlstad, Jönköping, Linköping och Kristianstad. Kunder som köper dryck i ett återanvändbart kärl från Pressbyråer och 7-Eleven i dessa städer kommer även kunna lämna tillbaka kärlen på andra företag som använder sig av samma system, såsom Espresso House och Preem.

- Som bolag arbetar vi aktivt för att hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att hitta nya vägar till hållbara val, särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Vi ser därför fram emot att följa hur väl dessa återanvändbara kärl tas emot av våra kunder, fortsätter Linnéa Borgström.

Tingstad och tech-partnern Panter erbjuder tillsammans ett komplett rotationssystem med återanvändbara muggar och matförpackningar - gratis för användaren så länge de returneras inom en vecka. Företagens gemensamma mål är att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter. 

- Vi är väldigt stolta över att Reitan Convenience i Sverige väljer att gå med Panter och Tingstads lösning. Med återanvändbara förpackningar sänker vi klimatutsläppen och minskar nedskräpningen. Redan efter 20 användningar är koppen klimatpositiv och den kan användas upp till 500 gånger. Det tycker vi är bra för miljön, säger Clara Lidberg, VD på Panter.

De återanvändbara kopparna kommer att erbjudas i storlekarna 23 & 36cl samt en matlåda på 75cl. Dagens engångskoppar kommer även att finnas kvar som alternativ för kunderna.

Källa och bild: Reitan Convenience i Sverige