Dadlar är svenskarnas nya favoritsnack?
Apotea hade rekordförsäljning under Black Week och det var en produkt som stack ut. Under november såldes en kvarts miljon påsar av Dave & Jon´s smaksatta dadlar. Senaste året har Dave & Jon´s haft en närmast explosionsartad efterfrågan på nyttiga snacks såsom smaksatta dadlar och bondbönor.
Dadlarna har senaste året ökat enormt i popularitet och i samband med att två nya smaker, Chokladboll och Fizzy Bottle, släpptes under november så blev efterfrågan så stor att man haft svårt att hänga med i produktionen.
- Vi har växt stadigt och senaste året har det verkligen tagit fart och det har varit en utmaning att leverera på den höga efterfrågan. Våra två nya smaker har verkligen varit en succé vi inte kunnat förutse, säger David Orang, vd Famora Foods som äger varumärket Dave & Jon´s.
Apotea har sålt över en kvarts miljon påsar senaste månaden och ser inga tecken på att trenden skulle avta. I fredags besökte Apoteas vd produktionen hos Famora Foods och fick en visning av deras anläggning norr om Uppsala.
- Jag blev nästan chockad av mängden pallar med dadlar som vi fick in till lagret, men bara en vecka senare var alla slut och vi har fått fylla på så många gånger att vi nästan tömt leverantörens lager. Det var oväntat men väldigt roligt att dadlar skulle bli vår storsäljare under Black Week, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
I jakten på nyttigare snacks har dadlar hittat sin plats i svenskarnas hjärtan och Dave & Jon´s smaksatta dadlar faller de flesta i smaken. Saltlakrits, Salted Caramel Peanuts och Sour Cola har varit storsäljare, men får konkurrens av de nya smakerna. Chokladboll och Fizzy Bottle har sålt 100 000 påsar hos Apotea sedan de lanserade i mitten på november.
Källa: Apotea
Bild: Colourbox