Skip to main content

Grönt för freshfood hos Preem!

dagens_lunch.png

 

Preem var tidigt ute med att göra mat- och fikaupplevelsen på macken till något mer än bara korv med bröd och kaffe med bulle. Freshfood blev ett begrepp och man har fortsatt att hålla ett fräscht och nyhetsaktivt utbud. Under 2022 lanserades över 30 nyheter fördelat på flera olika kategorier. 

Majoriteten av Preems matutbud tillreds på plats i butiken, man jäser och bakar bullar och bröd själva och tillreder smörgåsar på plats. 

- Allt för att hålla en hög kvalitet för den som behöver något i magen, säger Martin Severin, kategoriansvarig freshfood, och berättar att man man i januari lanserade en prisvärd Dagens Lunch-meny som blivit väl mottagen.

- Dagens Lunch är ju något som alla kan relatera till och vi använder vårt ordinarie sortiment till att göra olika erbjudanden varje dag. Kunden får mycket för 79 kronor och vi jobbar med klippkort som bygger lojalitet. En av storsäljarna är vår foccacia som vi är mycket stolta över.

I kategorin ”mat” räknar man in allt från kaffe och bullar via baguetter och foccacias till köttbullar med mos. Det finns mellan 100 och 120 olika alternativ och självklart prioriterar man sådant som går lätt att äta i bilen. Vilket inte hindrar att även kebabtallrikar och korvbrickor behövs och säljer bra.

 

skarmavbild_2023-12-06_kl._19.43.59.png

Korven är den matkategori som ökar mest hos Preem som verkligen satsat på att leverera nyheter varje kvartal.

 

Men äras den som äras bör, nämligen korven. Denna bensinstationernas allra första satsning på det som kom att bli en helt ny matdesination. En produkt som verkligen håller ställningarna, som är en bra indragare och som går snabbt att både tillaga och äta. Inom Preem jobbar man mycket med nyheter just på korv. Ett flöde som enligt Martin Severin också är uppskattat.

- Vi har en nyhet per kvartal och gärna med vilttema. Ett sätt för oss att historiskt knyta an till det svenska och kopplingen till skogen. Eftersom vi har mycket stamkunder är det också extra viktigt att det händer saker. Korven är faktiskt den matkategori som ökar mest och i dagens tider är ju det prisvärda också viktigt. Man kan mätta en hel familj för 150 kronor vilket är ganska oslagbart. Vi är också duktiga på kampanjer som gör att folk hittar till korven.

 

barista_station_3.jpeg

Samarbetet med Espresso House har tagit kaffet till nya höjder, menar man på Preem.

 

En annan stark kategori är kaffe. När man som kund tänker på mack, så tänker man så klart drivmedel och kanske toalett. Och korv! Men också kaffe. Konkurrensen är stor, alla satsar ju på att ha det bästa kaffet och Preem etablerade för tre år sedan ett samarbete med Espresso House som man nu har på alla bemannade stationer.

- Där har vi ett starkt varumärke och ett gott kaffe, konstaterar Martin och berättar att man jobbar med trender, smaker och säsonger.

- Under hösten har vi till exempel haft pumpalatte och snart är det dags för kanelvarianten. Vanilj och choklad är andra smaker som varierat utbudet. Kaffe är ju utsatt på det viset att många, framför allt yngre, konsumerar koffein via andra produkter. Därför är detta med smaker viktigt.

 

frukost.png

Preem var tidigt ute med frukostpåsen som numera är en anledning för många kunder att svänga förbi macken på morgonen.

 

Preem är starka på frukost och var tidigt ute med frukostpåsen, den som nu är ett självklart inslag hos alla kedjor. Även här är det ett prisvärt och praktiskt alternativ som gör att många kunder väljer att ta vägen förbi macken på morgonen.

När det gäller bullar och bröd så har alla Preem-stationer numera jässkåp så att man jäser upp den färdiga degen innan man börja baka av.

- Ett moment som visserligen tar tid men som medarbetarna kan styra själva och dessutom få en skillnad i slutprodukten. Det blir nästan ett hantverk, så nära bageri som man kan komma.

 

rosersberg.jpeg

Nästa år kommer kunderna även att kunna köpa hamburgare på Preems stationer. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Vad har ni då på gång framöver?

- Vi fortsätter med det ständiga nyhetsflödet med bland annat nya smaker på korv. Dessutom kommer vi att lansera hamburgare i början av nästa år. Detta för att bli mer kompletta.

Avslutningsvis nämner Martin Severin att man tecknat ett avtal för att kunna erbjuda de flergångsalternativ som den nya lagen kräver.

- Hållbarhet är viktigt för oss så det känns helt rätt att ställa om på det viset. För att hjälpa slutkonsumenten med hållbara val kommer vi också att ta hjälp av en tjänst som samlar in data så att produkterna man säljer kan läsas av på en hållbarhetsskala som visas inne på stationen. Vi implementerar under nästa år, börjar med storsäljarna för att sedan gå vidare.

Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Preem

 

 skarmavbild_2023-12-06_kl._19.44.46.png

Martin Severin, kategoriansvarig freshfood.